Är du den som vill ha extra allt? Kolla här! Ski-Doo Summit x 850 turbo R 165″ med expert paketet ger dig både chassi och motor för utmanande terräng och dagar med massor av snö! Följ med oss när vi får hålla hårt runt styret för att hänga med denna turboladdade lössnömaskin!
Vi letar oss uppåt
Tyvärr är inte förhållandena lika drömmiga som ifjol när vi besökte West Yellowstone, snön är betydligt kompaktare och snödjupet är tunnare. Men för att göra det hela lite mer rättvist så är det ju faktiskt mer likande våra förhållanden hemma så i det perspektivet blir det en mer rättvis synvinkel. Vi börjar efter leden med vår Ski-doo Summit X och efter man suttit på maskiner gjorda för led känns det onekligen ganska vingligt och sladdrigt, detta beror ju såklart på att denna maskin är gjord för att ta sig fram smidigt och obehindrat i teknisk terräng, fylld med glittrande färsk snö.
In i terrängen
Den 34″ smala framvagnen känns verkligen smal, men också därmed otroligt lätt i terrängen. Det krävs ännu mindre input från dig som kör för att få maskinen dit du vill, den slimmade designen på chassiet gör även den att skotern skär bra genom snön och du kan snabbt och enkelt byta riktning om du vill eller vid oförutsedda hinder helt enkelt måste. Sedan att denna 850 även har turbo gör ju det hela lite extra roligt, du får verkligen vara handvass för kraften när man trycker gasreglaget mot styret är galet! Visst kan 850 utan turbo vara mer rapp men vill du ha mycket effekt så hittar du det definitivt här, och för att inte tala om det härligt turboljudet som sjunger ut vid varje omtag.
Uppskattad teknik
Något som verkligen är uppskattat hos BRP och speciellt på lössnömaskiner är SHOT-starten. För visst blir man rätt så trött och slut på när man kört en hel dag, kämpat sig lös från en redig fastkörning, eller kanske hamnat lite snett under en gran? Ja, då är det gudomligt skönt och smidigt att kunna trycka igång skotern lätt och ledigt. Även 10,25″ displayen har utvecklats och kommit till att bli en favorit. Vid en första anblick när den första gången kom på marknaden tänkte jag att varför ska man ha med sig en hel iPad på skotern?! Men det är ett otroligt kul och smidigt sätt att utforska nya områden och nu även ha inbyggd gps utan att koppla in telefonen, du kan hålla koll på kompisgänget och navigera dig fram i ny terräng.
Extra utrustning med expertpaketet
Något du även får på denna Summit med expertpaketet är pilot ds 4 skidorna som skall fungera snäppet bättre vid skråkörning än pilot ds 3 skidorna som sitter på Summit X. Även mattan är annan med en PowderMax light istället för med flex edge, vilket gör att skotern ligger bättre på skrå eftersom glasfiberstavarna i mattan går hela vägen ut så den blir styvare. Något som vi saknat från 2024 på Summiten trots expertpaket var en bättre setup på dämpare, nu hittar vi Kyb Pro 35 EA -3piggyback framdämpare samt Kyb Pro 36 ea 3 bak med lättviktsfjädrar som ger en bättre fjädring och lägre vikt.
Slutsummering
Nu var detta en 165″ maskin, helt klart en bergsklättrare men kanske inte den längd som de flesta väljer. Den blir något mindre lekfull trots kort chassie och balataremsjusteringen som gör att du kan få den mer resvillig eller klättervänlig, men även de något skrala snödjupet gjorde att denna 165″ inte kom till sin rätt. En annan sak vi däremot är helt övertygad om är att detta är en maskin med krut under huven, riktigt bra utrustning från fabrik och snygg finish!