Kontakta oss

Sledtrax testar

YAMAHA KODIAK 700 EPS SE – EN RIKTIG ARBETSBJÖRN!

Att Yamaha Kodiak 700 EPS SE verkar vara en riktigt trevlig allroundmaskin slog vi fast redan vid första intrycket, men vad är den egentligen bäst lämpad för? Har den exempelvis med sitt lite nättare chassi än storasyskonet Yamaha Grizzly vad som krävs för riktigt tungt arbete? För att försöka få svar på det spenderade vi några dagar med riktigt tufft skogsarbete i Kultsjödalen.

I tidigare artikel, om första intrycket, ställdes frågan om Yamaha Kodiak 700 EPS SE är en riktig mellanbjörn eller bara mellanmjölk. Till min hjälp att få svar tog jag Martin Borg (Saferide Sweden) när han, i Saxnäs, skulle avverka och röja för en ny skjutbana för luftgevärsskytte. Så bara slänga på timmervagnen, lasta motorsågar och utrustning, i med fyrhjulsdrift och lågväxel och börja bryta väg för att senare kunna frakta ut timret till det lokala sågverket.

Gott om förvaring

Påpassligt för aktiviteten är vår testmaskin utrustad med ”stora skogspaketet”, extrautrustning från svenska Leja. I paketet ingår bland annat rejäla packlådor i pulverlackad metall som monteras med snabbfästen. Utan problem kunde vi få med oss all utrustning vi behövde för dagens arbete. Och när motorsågskedjan behövde filas var skruvstädet i fronten, även det en del av utrustningspaketet och fäst med snabbfästen, mycket uppskattat!

Imponerande framkomlighet

Att köra i terräng utan att göra onödig påverkan på marken är en konst, med en timmervagn bakom (än värre lastad) kräver det ännu mer av både förare och maskin. Vi blev väldigt imponerade av Yamaha Kodiak! Positivt överraskade till och med. Tack vare kraften i 700-motorn i kombination med växellådans utväxling gick det utmärkt att smyga fram i kontrollerad takt. När det kändes som att det skulle börja spinna tryckte man enkelt in den lättåtkomliga knappen vid tummen för att aktivera diffspärren och maskinen kunde odramatiskt smyga vidare. Vid denna typ av körning blir även den helt nya styrservon väldigt påtaglig, oavsett situation känns styrningen fjäderlätt.

Vinsch både fram och bak

Hur duktig man än är på att köra tar man ibland fel beslut och ingen maskin i världen hade kunnat rädda dig ur situationen. Standardutrustat sitter då en frontmonterad vinsch, bara fästa i lämpligt träd och snart är ditt felaktiga beslut som bortglömt.

Vinschen är även fantastiskt bra för att flytta timmerstockar för att lättare kunna lasta på timmervagnen. För denna användning hade vi dock önskat att det var fjärrkontroll även till den standardmonterade vinschen framtill likt det är på vinschen baktill, vilken är en del av extrautrustningspaketet ”stora skogspaketet”.

Tungdragare

Enligt specifikationen från Yamaha ska Kodiak 700 EPS SE klara att dra hela 600kg. Den vikten och mer därtill kan vi verifiera att det verkligen stämmer! Inte en enda gång var vi i en situation där det upplevdes som att björnen inte skulle orka dra lasset bakom, trots att vagnen vid tillfällen var överlastad med ”bara en stock till”.

Vad vi dock upptäckte var att det på Kodiak 700 är extra viktigt vad det är för vagn man drar, hur man ställt in och lastar den. Pakethållaren bak har väldigt långt överhäng och dragkroken sitter långt in nära bakaxeln för en bra viktfördelning. Vad det innebär är att det krävs en ”lång” dragstång samt att det inte sitter till exempel ett stödhjul för nära handsken på vagnen då den kommer ta i maskinen när det blir kuperat eller tvära svängar. Gällande att lasta rätt märks verkligen, fjädringen är väldigt mjuk (även på hårdaste inställningen) så med för mycket kultryck niger maskinen väldigt mycket. Fjädringen gjorde fortfarande sitt jobb utan att bottna, men blir lätt lite ofrivilliga ”wheelies” i terrängen.

En sak vi faktiskt saknade vid denna typ av användning var en P-broms, det är ofta man behöver hoppa av för att till exempel dra undan något framför maskinen. Att då behöva flytta växeln till P är absolut ingen en stor sak då den växlar väldigt enkelt och fint, men det hade varit ännu enklare att bara lämna växeln i L och istället bara tryckt i bromsen.

Övergripande intryck som arbetsmaskin

Många föredrar kanske en maskin med ett ytterligare hjulpar för denna typ av arbete, en sådan maskin ger lite mer bärighet och mer fördelning på drivningen. Yamaha Kodiak 700 EPS SE med sin 4×4 löste det dock extremt bra, samt att tack vare sitt lite mindre chassi blir den väldigt smidig med en supersnäv svängradie för de där extra trånga passagerna.

Både Martin och jag var väldigt positivt överraskade över hur den presterade i skogen, förvånade till och med. Trots smalare och mindre däck och chassi än storebjörnen Grizzly löste Kodiak 700 alla utmaningar som den ställdes inför på ett mycket galant och odramatiskt vis!

Vi kan slå fast att Yamaha Kodiak 700 EPS SE absolut inte är ”mellanmjölk” utan har rejäla muskler för tufft och tungt arbete! Häng med i framtida artiklar i sommar där jag kommer testa andra användningsområden samt dyka djupare i den monterade extrautrustningen.

Försäkra din ATV via LÄNSFÖRSÄKRINGAR

Försäkra din ATV via SVEDEA

Se några SledtraxTV

Läs fler Sledtrax testar

Läs mer hos Yamaha Motor Scandinavia

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen