Den här sommaren släpper vi loss Yamaha Kodiak 700 EPS SE i den svenska fjällvärlden – och nej, det är ingen liten rackare. Större än lillebrorsan Kodiak 450 men inte fullt så skräckinjagande som storebror Grizzly 700. Frågan är bara: är det här en anonym mellanmjölk i björnflocken, eller har vi att göra med en tvättäkta fjällbest med attityd? Vi är redo att ta reda på det – och vi misstänker att det kommer bli riktigt kul.
Leverans av Vilhelmina Däck & Maskin
Våren och barmarkssäsongen har anlänt igen, och med den en massa projekt som ska avklaras innan snön återigen täcker vår fjällvärld. Till min hjälp att hinna med allt denna sommar kommer jag ha en Kodiak 700 EPS SE från Yamaha, en ATV med ett riktigt gediget stamträd bestående av produkter av högsta kvalité. Jag anländer till Vilhelmina Däck & Maskin en fredagseftermiddag. Byggnaden står i stark kontrast till många av dagens monsterbyggen med glasfasader, polerade golv och designerbelysning. Detta känns mer som en blick in i en svunnen, och kanske mer genuin och äkta, tid. En känsla som ytterligare byggs på när jag träffar mekanikern Hampus Englund och ägaren Jörgen Holmqvist, båda med smuts upp till armbågarna från att ha jobbat i verkstaden hela dagen.
Efter att entusiastiskt gått igenom och berättat om maskinen och all utrustning de eftermonterat blir jag kvar ytterligare en halvtimme för att prata om allt och ingenting. Fantastiskt engagerat, trevligt och bra bemötande!
Rejält utrustad
SE (Special Edition) -utförandet av Kodiak 700 kommer med mattsvarta aluminiumfälgar, högkvalitativ lack och en frontmonterad vinsch av typen WARN® VRX 25. Just vårt exemplar har dessutom ”stora skogspaketet” från svenska tillverkaren Leja. Detta inkluderar en heltäckande hasplåt i aluminium, löstagbara packlådor, löstagbar extra vinsch med fjärrkontroll samt ett löstagbart arbetsbord med skruvstäd.
Denna modell är även utrustad med EPS, elektronisk styrservo, som inför 2025 är helt omarbetad för att vara mer progressiv baserat på hastighet och typ av underlag. Yamaha själva sticker ut hakan och säger den är ”best-in-industry”, vi får väl se.
Första intryck
Väl hemma i Saxnäs igen var det självklart på sin plats med en provtur. Efter en kort sådan med lite blandad körning på grusvägar och kuperad terräng på gården måste jag säga att första intrycket är väldigt positivt. Första intrycket av den nya styrservon är att de verkar ha lyckats med den! Lättstyrd och responsiv utan att för den delen kännas som att jag tappade kontakten med underlaget.
Kodiak 700 EPS SE har något större chassi än Kodiak 450 EPS SE (som Sledtrax testade förra sommaren), trots det känns Kodiak 700 fortfarande väldigt nätt och smidig. Yamaha själva säger att denna modell är mer anpassad för tungt arbete än ”bus och lek”, något som blir direkt uppenbart i hur Ultramatic®-växellådan svarar. Även på högväxeln känner man att det finns gott om vridmoment redan från start. Det ska bli spännande att dra lite tunga lass bakom och se hur den presterar, den ska enligt specifikationen klara dra hela 600kg!
Sätta på prov med riktigt arbete
En kort provtur i all ära men det säger inte jättemycket. Är Yamaha Kodiak EPS SE en riktig björn eller mellanmjölk? Kan man lika gärna skaffa storasyskonet Grizzly 700? För att ta reda på det kommer Kodiak 700 att hänga med i sommar och utsättas för en mängd olika typer av arbetsuppgifter i olika sammanhang. Vi kommer självklart även testa om det bara är en ren arbetsmaskin eller om den även har en busigare sida. Häng med i sommarens artiklar när vi utforskar och testar kapaciteten hos Yamaha Kodiak 700 EPS SE och all den extramonterade utrustningen.