Yamaha Moro 07 30th anniversary har fått mjukstarta och känt in stigar och skogar hemma i byn. Hur de första tramptagen upplevts och vad vi förväntar oss resten av denna sommar tar vi oss an i denna text. Är e-bike ett alternativ för en roligare, mer fartfylld och spännande fritid?
Vilken känsla
Cykla har de flesta gjort någon gång, ofta redan sedan barnsben har man vinglar fram på gatorna med ett leende på läpparna. För visst ger cykling en härlig känsla av frihet med vinden i håret och solen i ögonen? Varje vår kryllar det av ivriga barn som bara längtar till de får ta fram sin cykel och känna den känslan, tänk om man fick vara barn igen och känna pirret när man rullar ner för de första backarna för säsongen. Just denna känsla blev jag påmind av när de första tramptagen togs med Yamahas e-bike Moro 07. För när du tar i och trampar får du otroligt snabb respons och en ordentlig skjuts av elmotorn som ger maximalt 85 Nm vridmoment tillsammans med batteriet på 500 wh, du susar fram innan du ens hunnit blinka och det barnsliga leendet är ett faktum!
Vi rullar på
Vi testar cykeln på asfalt till att börja med, slätt och utan utmaningar eller överraskningar. De 12 växlarna från Shimano går mjukt och fint och vi rullar fram som en dans. Det kan upplevas svampigt att cykla asfalt med en heldämpad cykel med då är det så smidigt gjort att det finns ett vred att låsa Rockshox dämparen i ramen så den blir stum vilket gör att du inte får något gung och rullar fram lättare.
Lite extra hjälp på traven
Vi transporterar oss en bit efter asfaltsvägen med riktning mot skogen för att testa annan terräng. Nu vill vi ha lite mer fart och ta oss fram, vi skjuter upp dropper posten vilket du gör enkelt via ett reglage på styret. Sadeln åker upp och du kan då sträcka ut benen ordentligt och få kraft i tramptagen. Sedan växlar du upp och desto mer du trampar desto mer hjälper PW-X3-drivenheten till. Du kan få olika assistans vid olika körinställningar, detta gör du genom att välja bland Eco-, Standard- och Högprestandaläge beroende på vad,var och hur du vill cykla. Systemet reducerar assistansen på ex platta asfaltsvägar medan den drar på extra i lutningar och tyngre terräng, det ger en riktigt härlig känsla i cyklingen!
Vi utforskar skogen
När vi sedan viker av mot grusvägar och så småningom skogsstigar förvånas man över hur lätt det fortfarande går att cykla trots mjukare och ojämnare terräng. För mig som inte älskar att cykla på asfalt då jag tycker det blir lite ”långtråkigt” var detta verkligen en ögonöppnare, att kunna cykla lika lätt i skogen som på de asfalterade vägarna är otroligt kul! I skogen blir det lite mer utmaning och terräng, backar, stubbar,sten och rötter som blir som en liten hinderbana att ta sig genom.
Mycket att se fram emot
Detta bådar verkligen för en rolig sommar med alla olika terränger och områden vi ska utforska tillsammans. Nu ska Yamahas e-bike Moro 07 verkligen få testa sina komponenter när vi ska jobba oss upp för fjällen, ner i downhill backar, snirklandes i trailspår och glidande efter grusvägar. Det ser vi verkligen fram emot!