Kontakta oss

Sledtrax testar

YAMAHA MT-09 – SOMMAREN ÄR KORT!

När en något svalare vår hade passerats och inkörningen var över är vi äntligen där vi ville vara, ute på vägarna med solen i ryggen och hela sommaren framför oss. MT-09:an har fått sin första service, vi har passerat 200 mil, och den fortsätter att leverera både skratt och små adrenalinkickar i varje sväng. Först var det svårt att hitta en dag som var både varm och regnfri, sen slog vi solrekordet i Sverige och dagar med över 30 grader avlöste varandra och svettiga turer i finvädret kunde börja.

Dags för service

När milmätaren snuddade vid 100 mil rullade vi in till Yamahacenter i Luleå för första servicen. Lite oljebyte, lite skruvande, och så var hon redo att möta sommaren på riktigt. Servicen gick smidigt och vi fick dessutom en chans att snacka lite hoj med andra MC-ägare i butiken, något som alltid är halva nöjet med sådana besök.

Liten och kvick

Sedan dess har mätaren tickat på och vi har nu passerat 200 mil. Motorn levererar fortfarande sin rappa karaktär, och även om det ibland vibrerar lite när varvet klättrar, är det en del av charmen som får hela upplevelsen att kännas levande. Den korta hjulbasen och den snabba responsen gör att MT-09:an alltid känns pigg och redo att busa. Ge gas, och framdäcket vill gärna lämna marken, nästan som om hojen försöker säga ”ska vi leka lite?” Lämpligt nog finns det en nedlagd flygbas utanför Boden där man kan träna sina färdigheter och känna hur motorcykeln fungerar ordentligt. Antisladd, antispinn och begränsning av hur mycket den stegrar är otroligt värdefulla egenskaper som finns på denna hoj. Man törs gasa på när man kör grusväg utan att tappa kontrollen och man kan stegra utan att resa över.

Den nya växellådan

Det är just vid de där små busigheterna vi ibland kan sakna en manuell koppling. Inte för att den behövs för vanlig körning, men för att ha den extra kontrollen när man med precision vill lätta på framhjulet. I övrigt är det bara vid krypkörning, eller trånga parkeringsmanövrar, som vi känner att en koppling hade varit praktisk. När man sen får sota ur motorn och bara peta i växel efter växel ja då briljerar Y-amt lådan. Den är betydligt mer responsiv än till exempel en modern bil med dubbelkopplingslåda och växelpaddlar. Yamahas system är precis som att växla med quickshift där skillnaden är att man växlar med plus och minus knapparna.

Långtur med sporthoj

Tyvärr har schemat inte passat riktigt för någon långtur i sommar och 32 mil är nog den enskilt längsta svängen vi har gjort. Men jag tror inte vi hade haft några problem att åka längre, med LS2 hjälmen och Cardon på plats samt Killnoice pluggar i öronen för vindbruset så kan man både sitta i telefon och lyssna på musik trots hastigheter över 100km/h. Jag säger det bara, om ni själv ska börja med mc så är dessa prylar guld värda för att göra upplevelsen flera gånger bättre.

Sammanfattning

Sommaren har redan bjudit på många minnesvärda turer, slingriga landsvägar, spontana stopp vid glasskiosker, och kvällskörningar när solen knappt vill gå ner. Hittills har vårt nyvunna MC-intresse bara vuxit sig starkare, och vi ser fram emot att köra vidare långt in på hösten. Faktum är att efter varje sväng jag kört och lagt hjälmen på hyllan så funderar jag på vart nästa tur ska bli av. Och vill ni också veta det så bör ni hålla er uppdaterade på Sledtrax, tack för att ni följer vår mc-resa.

Läs fler Sledtrax testar

Läs mer hos Yamaha Motor Scandinavia

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen