Ibland är man inte ensam med att vilja färdas snabbt över våra vita snölandskap, och vad vore inte bättre än att kunna göra det tillsammans? Yamaha S-TX GT Turbo kan vi lova kommer att vara en av de snabbaste maskinerna för två personer på marknaden denna säsong. Vi fick sträcka ut den rejält under demokörningen i West Yellowstone i Mars. Nu sotar vi ur nästan 200 hästkrafter i optimala förhållanden med Yamahas fantastiska fyrtaktare med överladdning.
Utrustad för långturer
Med en knapptryckning river vi igång den trecylindriga motorn på 1050cc och överladdning, men det är inte en lössnömaskin eller en sjöracer vi har framför oss. Här har vi istället Yamahas värsting i touringsegmentet och bakom dubbeldynan med värme för både förare och passageraren hittar vi en packlåda. Här har man lagt ner lite tid på lådan som smälter in bra med maskinen då den är utformad mer som de lådor man ser på en mc. Strömlinjeformad och utrymmen som går ut över tunnelsidorna gör den både snygg och praktisk, här får man utan problem med både ved, matsäck och ombyte för långa dagar på fjället.
Köregenskaper hos Yamaha GT Turbo?
Med två personer på samma skoter ökar också kraven på fjädring och stabilitet, då både vikt men även tyngdpunkten ändras. Det var något som vi testade i klippiga bergens skogsleder och trots hög vikt högt upp så är Yamahan trygg och stabil i kurvorna, visst det är inte en SRX men man kan absolut åka snabbt trots två personer på maskinen. I framvagnen sitter det välkanda Fox stötdämpare med Quick shift justering som med tre klick snabbt ändras mellan mjuk, medium och hard, enkel justering som alla förstår sig på. Även boggien gjorde ett bra jobb med overload fjädrarna och stötdämparkalibreringen, det är stora knölar som passeras utan genomslag och vid gaspådrag lyfter skidorna lagom. Precis så det känns kul men med full kontroll över maskinen som trots allt har närmare 200 hästkrafter. Här är det verkligen adrenalin för två!
Teknik bakom hos Yamaha GT Turbo?
Under testkörningarna hinner vi lägga rätt många mil med Yamaha S-TX GT Turbo och trots bitvis ansträngande partier som reagerar vi på att den känns väldigt lättkörd. Här har vi något som många konkurrenter saknar, denna supertouring är utrustad med elektrisk servostyrning. Och i all vikthets kring snöskotrar kan det kanske tänkas att det blir onödig vikt, men vi skulle säga att den extra lätta styrningen som detta ger verkligen väger upp den lilla extra vikten. Med andra ord är det ett väldigt bra val av Yamaha att utrusta denna maskin med servostyrning.
Sammanfattning
Efter att vi fått testköra denna supertouring i dess rätta element med miltals av ledsystem kan vi konstatera att det verkligen är en av de häftigaste touringskotrarna vi kört. Närmare 200 hk och komfort i både fjädring, servostyrning, dynvärme gör att man kan åka både snabbt och långt utan att behöva frysa eller bli trött. Oavsett om man är en eller två personer, och skulle man åka själv kan man enkelt klicka lös passagerardynan och vips blir touringmaskinen riktigt sportig istället. Det är helt klart med flaggan i topp som Yamaha släpper deras S-TX GT Turbo till de som vill kunna åka långt och bekvämt.