Året var 1990 då världen för första gången fick se Yamaha Superjet. Bestyckad med en 650cc 2-takts motor var den redo att erövra marknaden. Lekfullheten fanns sedan dag ett och Yamaha har efter detta kunnat fortsätta på sitt säkra kort. Två uppdateringar har vi fått se, 1996 kom nya generationen med 701cc och 2008 gjordes skrovet om för att passa ännu bättre på racing-banan. Efter detta har det varit ganska tyst vad gäller Superjet. Men nu, ganska precis 30 år efter första lanseringen släpper Yamaha den kanske hetaste nyheten på åratal – en helt ny Superjet! Vi fick möjligheten att testa denna under perfekta förhållanden i Nederländerna, och detta är våra första ord om den!
Nya Superjet:en delar samma DNA som sina föregångare med racing i ryggraden och lekfullhet i överskott. Det är dock en helt ny tappning som vi får se. Den gamla 701cc 2-takts motor är nu ersatt med en 1049cc 4-takts motor med 3 cylindrar. Skrovet är mer V-format i fören, förarmiljön är rymligare, det är en förbättrad justerbarhet och designen är aggressiv. Efter att ha hört detaljerna kring denna maskin kan ni bara tänka er hur taggade vi var på att få ställa oss bakom styret och ta en åktur.
Väl framme på Yamahas Pressrelease fick vi nu för fösta gången lägga händerna på denna maskin, som väl levde upp till förväntningarna. Kvalitén som man associerar till Yamaha genomsyrar denna vattenskoter helt och hållet. Varje skarv är perfekt och allt sitter precis där det skall. Men vi kan inte bara titta på denna skönhet, det spritter i benen och äntligen skall vi få ta oss ut på banan och köra. Efter en grundlig genomgång av arrangörerna tar vi nu och glider ut mot första boj samtidigt som vi trycker på den gröna startknappen och känner hur maskinen kvickt hoppar till liv. Sakta glider vi framåt med motorn på tomgång medan balansakten har sin gång. Det var faktiskt något år sedan som vi senast stod på en maskin likt denna och nu är det upp till bevis. Med ett ryck är man uppe på knä och den kvicka motorn trycker iväg en. Snabbt därefter står man reflexmässig upprätt och det känna som att man inte gjort annat.
En av nyheterna på Superjet är ”learning mode”, en funktion som begränsar effekten för att göra körningen enklare för nybörjare. En bra funktion som vi dock slår av efter något varv på banan. Nu vill vi känna vad alla 100hk har att erbjuda. Gashandtaget trycks mot styret och på ett ögonblick är man uppe i skrämmande hastigheter och vi närmar oss bojen i en högre fart än vad som känns behagligt, nu gäller det att fokusera. Ner med tyngdpunkten, förbereda för en tvär sväng och sedan ge mycket gas genom kurvan – Succé! Med ett leende från öra till öra glider man nu vidare runt banan med ett växande självförtroende.
Om än vi önskar att det vore föraren som gjorde att körningen gick bra, så vet vi att det inte är halva sanningen. Nya Superjet är nämligen avsevärt mycket stabilare, speciellt vid låg hastighet. Vid högre hastigheter känner man väl igen de sportiga köregenskaperna. Något som man gång på gång blir imponerad av är hur Superjet:en nästan sitter fast i vattenytan genom kurvorna. Det är uppriktigt svårt att få sladd, oavsett hur mycket man pressar maskinen.
När dagen går mot sin ände är vi slut i hela kroppen, att rejsa runt en bana i timmar tar på krafterna. Men det är med ett leende på läpparna som vi beger oss hem mot Sverige. En sak är då säker, denna maskin vill vi se mer av. Om Superjet blir en av Sledtrax sommarmaskiner 2021 får ni läsa mer om framöver.