Kontakta oss

Trax impressions

YAMAHA TRANSPORTER LITE 2UP – EN TOURINGMASKIN HELT ENKELT

Ni har tidigare kunnat läsa om Yamaha SXVenom och nu är det dags för dess syskon att ta plats i rampljuset, Yamaha Transporter Lite 2UP. En enklare touring som visat sin pålitlighet samt praktikalitet över de två senaste åren och som nu ytterligare förfinats. Följ med i denna artikel när vi delar med oss av våra första intryck om modellen!

Den lilla, smidiga och simpla Yamaha Transporter Lite 2UP är kvar för att stanna. Inför säsongen 2021 släpptes denna modell ut på marknaden som en prisvärd snöskoter som visat sig vara en perfekt stugskoter. Inför 2023 har man utöver en helt ny grafik även utrustat modellen med en justerbar handtagsvärmare, en efterfrågad uppdatering. Modellen är ett resultat av samarbetet med Arctic Cat och skotern har samma ryggrad som exempelvis SXVenom och SXVenom Mountain, men med en annan utrustning för att täcka helt andra behov.

Modern teknik i ett klassiskt koncept:

Denna Yamaha Transporter Lite lever inte på mattspinn och överflöd av kraft för att ta sig fram i snön, utan här förlitar man sig snarare på hålla skotern uppe på snötäcket genom att inte slå bort snön samt att hålla skotern lätt. Kraftpaketet i denna lättviktare till snöskoter är en encylindrig, vätskekyld, 2-taktsmotor som är utrustad med modern teknik som elektrisk insprutning samt elektrisk back. Den pigga motorn med sina 397cc har fullt tillräckligt med kraft för den typ av körning man skall göra med denna enklare snöskoter. Den har gott driv i snön utan att riva sig igenom snötäcket. Framtill på skotern hittar vi Yamahas breda mountain skidor, vilket i kombination med en superlätt skoter ger bra flyt när man kör utanför leden.

Touringegenskaper:

Som namnet ”2UP” avslöjar är detta en modell för två. Med dubbeldyna som standard samt möjlighet att aktivera förstärkningsfjädrar för de tillfällen när man skall skjutsa. Man måste förvisso aktivera dessa manuellt, men det är ett enkelt moment när ingen sitter på skotern och det är helt klart värt att göra det då det ger en nämnvärd skillnad under färd. I framvagnen sitter det krängningshämmare som förbättrar ledegenskaperna och modellen har även en hög ruta för att minska vinddraget. Sedan har skotern givetvis handtagsvärmare, som till i år har flera nivåer att välja bland. Bak på tunneln är det standard med ett lastrack som gör det enklare att spänna fast eventuell last som man skall ha med sig på färden.

Sammanfattningsvis:

Om än det är en viss minimalistisk känsla när man först sätter sig på skotern och ser det kala styret utan avancerade kontrollpaneler så märker man snabbt att det är en väldigt komplett maskin. Att den även har en bränslesnål motor och en stor 44l bränsletank gör att man kan ta sig på långa turer eller helt enkelt inte behöva oroa sig för att tanka mellan turerna, utan bara vrida på nyckeln ta sig iväg. Konceptet är vid detta läge välbeprövat och den enklare touringskotern som fungerar perfekt för att transportera sig både på och av leden, är ett prisvärt alternativ för den som vill ha en enklare snöskoter som man kan lita på i vått och torrt.

Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Läs fler TRAX IMPRESSIONS

Kontakta din lokala Yamaha handlare:

MOTORHALLEN GÄLLIVARE

YAMAHACENTER ÖSTERSUND

MINAB

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen