På Kelekkamessut har det blivit en tradition för Lynx att släppa årets race maskin. Inför 18.000 besökare var det även i år dags att dra bort skynket och presentera nya Lynx Rave RS 600. Sledtrax var på plats för att ta del av alla nyheter.
Vid första anblicken ser man direkt att det är något som har hänt längst bak på maskinen. Vanligtvis används en aluminium tunnel till hela chassit men på nya RS 600an går Lynx mot strömmen genom att presentera en ny lösning där bakdelen är gjord av polyeten. Den nya tunneldesignen ska enligt Lynx klara tuffare behandling ute på banan där påkörningar händer ibland.
Vid en kollision bakifrån är den bakre delen av tunneln flexibel och ska även vara lätt, snabb och billig att byta. Fotstegen är mer horisontellt placerade för förbättrad kontroll. Föraren kan lättare flytta sig bakåt och man ska få lättare att fördela tyngdpunkten när man kör.
Förstärkningarna på fotstegen har fått en ny design och är förbättrade för att ge föraren bättre grepp. Kanterna på förstärkningen är fästa med popnitar, vilket gör att det snabbt och smidigt att byta mellan olika race. Detta tillsammans med fotholkarna som också fått sig en översyn och förnyats ska leda till bättre kontroll i kurvorna.
NYA PPS²-3500-R boggien
Den nya PPS²-3500-R boggien med 3487 mm i mattlängd är en helt ny version av den legendariska PPS²-bakfjädringen. Bakre svingarmen ligger närmare vändhjulen, dessutom är den främre svingarmen uppdaterad. Länkarmarna till PPS-svingarmarna har uppgraderats till starkare och den främre axeln där balataremmen sitter har bytts ut mot en stålvariant.
Geometrin på framarmen är ny, och det gör det möjligt att använda en mjukare center fjäder utan att offra prestandan. Uppdateringarna av boggien gör maskinen mer kontrollerad och ger bättre hantering i kurvor samt bättre acceleration.
Andra förändringar i nya 600 RS
Den nya ECU-mappningen är gjord för bättre acceleration och mer effekt i mellanregistret. Tack vare en längre utväxling (23/51) mot fjolårets (21/51), ger det maskinen bättre kraft och acceleration än tidigare. Den nya skidan är skräddarsydd för snöskotercross.
Skidan är högre än den tidigare versionen, vilket enligt Lynx ska ge bättre stabilitet. Bromsskivans diameter är hela 220 mm för bästa bromskraft. Bromsskivans kylning har också förbättrats och bromskolven ligger mer framåt i chassiet.
Tekniska data: LYNX RS 600
Chassis Radien-RS
Skis Pilot Racing
Seat RS
Handlebar riser 90 mm
Engine Rotax 600RS E-TEC
Number of cylinders 2
Cylinder displacement 599,4 cm³
Bore 72,3 mm
Stroke 73 mm
Peak power RPM 8400
Carburation E-TEC
Fuel 98 octane
Oil mix% 3%
Fuel tank volume 18 liters
POWERTRAIN
Clutch Racing pDrive
Driven pulley Team TTS-04
Engagement 5000 rpm
Gearing 23/51
Brake Brembo Racing 4-piston
DIMENSIONS
Overal length 3170 mm
Overall width 1280 mm
Overall height 1190 mm
Ski stance 1092 mm
Track dimensions 380x3487x44 mm
SUSPENSION
Front suspension LFS Racing
Front shocks KYB 40 HLCR Kashima
Front suspension travel 260 mm
Front springs 28 N/mm
Rear suspension PPS²-3500-R
Rear suspension shocks KYB 46 HLCR Kashima
Springs (Center/Rear) 55/65 Nm
Rear suspension travel 390 mm