Kontakta oss

Sledtrax

Nyheter

2019 Lynx Rave RS 600 – tuffare, snabbare & mer radikal.

På Kelekkamessut har det blivit en tradition för Lynx att släppa årets race maskin. Inför 18.000 besökare var det även i år dags att dra bort skynket och presentera nya Lynx Rave RS 600. Sledtrax var på plats för att ta del av alla nyheter.

Vid första anblicken ser man direkt att det är något som har hänt längst bak på maskinen. Vanligtvis används en aluminium tunnel till hela chassit men på nya RS 600an går Lynx mot strömmen genom att presentera en ny lösning där bakdelen är gjord av polyeten. Den nya tunneldesignen ska enligt Lynx klara tuffare behandling ute på banan där påkörningar händer ibland.

Vid en kollision bakifrån är den bakre delen av tunneln flexibel och ska även vara lätt, snabb och billig att byta. Fotstegen är mer horisontellt placerade för förbättrad kontroll. Föraren kan lättare flytta sig bakåt och man ska få lättare att fördela tyngdpunkten när man kör.

Förstärkningarna på fotstegen har fått en ny design och är förbättrade för att ge föraren bättre grepp. Kanterna på förstärkningen är fästa med popnitar, vilket gör att det snabbt och smidigt att byta mellan olika race. Detta tillsammans med fotholkarna som också fått sig en översyn och förnyats ska leda till bättre kontroll i kurvorna.

NYA PPS²-3500-R boggien

Den nya PPS²-3500-R boggien med 3487 mm i mattlängd är en helt ny version av den legendariska PPS²-bakfjädringen. Bakre svingarmen ligger närmare vändhjulen, dessutom är den främre svingarmen uppdaterad. Länkarmarna till PPS-svingarmarna har uppgraderats till starkare och den främre axeln där balataremmen sitter har bytts ut mot en stålvariant.

Geometrin på framarmen är ny, och det gör det möjligt att använda en mjukare center fjäder utan att offra prestandan. Uppdateringarna av boggien gör maskinen mer kontrollerad och ger bättre hantering i kurvor samt bättre acceleration.

Andra förändringar i nya 600 RS

Den nya ECU-mappningen är gjord för bättre acceleration och mer effekt i mellanregistret. Tack vare en längre utväxling (23/51) mot fjolårets  (21/51), ger det maskinen bättre kraft och acceleration än tidigare. Den nya skidan är skräddarsydd för snöskotercross.

Skidan är högre än den tidigare versionen, vilket enligt Lynx ska ge bättre stabilitet. Bromsskivans diameter är hela 220 mm för bästa bromskraft. Bromsskivans kylning har också förbättrats och bromskolven ligger mer framåt i chassiet.

Tekniska data: LYNX RS 600

Chassis                            Radien-RS

Skis                                  Pilot Racing

Seat                                  RS

Handlebar riser             90 mm

Engine                             Rotax 600RS E-TEC

Number of cylinders    2

Cylinder displacement 599,4 cm³

Bore                                 72,3 mm

Stroke                              73 mm

Peak power                     RPM 8400

Carburation                    E-TEC

Fuel                                  98 octane

Oil mix%                         3%

Fuel tank volume          18 liters

POWERTRAIN

Clutch                              Racing pDrive

Driven pulley                 Team TTS-04

Engagement                   5000 rpm

Gearing                           23/51

Brake                               Brembo Racing 4-piston

DIMENSIONS

Overal length                  3170 mm

Overall width                  1280 mm

Overall height                 1190 mm

Ski stance                        1092 mm

Track dimensions          380x3487x44 mm

SUSPENSION

Front suspension            LFS Racing

Front shocks                    KYB 40 HLCR Kashima

Front suspension travel 260 mm

Front springs                    28 N/mm

Rear suspension               PPS²-3500-R

Rear suspension shocks KYB 46 HLCR Kashima

Springs (Center/Rear)    55/65 Nm

Rear suspension travel    390 mm

 

 

 

 

 

Fortsätt läs

Mer i Nyheter

Facebook

Populär läsning

Instagram

  • Sunday funday! #sledtrax #snowmobile #sledtraxtv #alphaone

Följ SledtraxTV!

Till toppen