Reportage
ANDREAS BERGMARK ÄR FRIÅKAREN SOM FÅR DET TILL SYNES OMÖJLIGA ATT VERKA ENKELT!
Berätta lite mer om dig själv Andreas Bergmark: vart är du född/uppvuxen? Hur gammal är du? Jobb? Familj?
Jag är född för 29 år sedan och uppvuxen i en liten by som heter Fällfors, några mil utanför Skellefteå tillsammans med min syster, mamma och pappa.
Hur kommer det sig att du har fastnat för skoterkörningen, vad är drivkraften för dig?
Drivkraften bakom min skoterkörning har alltid varit spänningen det ger när man kör, speciellt då man var yngre. Men efter att jag blivit lite äldre har också gemenskapen och vännerna det ger blivit en enormt viktig del. Även möjligheten att ta sig till dessa otroligt vackra platser som vi har både här hemma i Sverige och ställen borta i Kanada och Ryssland. Kombinationen av detta med vackra ställen, fina människor och samtidigt spänning av att köra skoter är vad som gör det till en fantastisk livsstil för mig.
Vi som har sett dig köra vet att du kan göra riktigt spektakulära hopp och varierande trick i terrängen. Ett av de mest omtalade är en barrelroll där du snurrar i luften precis som ett stridsplan. Hur gör du för att våga göra ett sånt trick som för dom flesta kan tyckas vara omöjligt?
Just barrelrollen är ett speciellt trick att göra, väldigt svårt att få bra kontroll på rotationens riktning och hastighet. Förmodligen ett trick jag aldrig ens haft en tanke på att prova om inte Adam Thomelius klurat ut och landat tricket tidigare. Normalt har man mattan snurrande då man hoppar och kan använda gas eller broms för att justera vinkeln på skotern i luften. Men här så är det ett måste att låsa mattan i luften helt och hållet, och sedan ha tillit till att man får nog rotation i sidled från uthoppet.
När man ser bakåt på din karriär inom skoteråkningen så inser man ganska snart att du gjort det mesta som går att göra på en snöskoter. Men hur ser framtiden ut? tror du att man fortfarande kan utveckla hoppen och åkningen ytterligare ett steg?
Möjligheten att utveckla åkningen kommer alltid att finnas, vi är långt ifrån någon gräns på vad som är möjligt.
Kan du avslöja något om kommande vinter och upptåg?
Jag har inga bestämda planer om stora trick som ska göras, det snurrar otroligt mycke idéer om vad som eventuellt är möjligt för mig. Flatspin 360 är ett trick jag skulle vilja få till. Det är typ en bakåtvolt men du gör den liggandes på sidan. Har försökt klara detta trick sen 2019 men det har varit svårt att få full rotation innan man landar. 9 av 10 dagar rockar vi bara omkring på fjällen, improviserar dagen efter vad vi hittar för drivor och hopp att köra i.
Vi vet vid det här laget att du är ett av dom största namnen inom sporten i norden och du samarbetar kanske med en hel del bolag i skoterbranschen, vilka jobbar du med och på vilket sätt ser samarbetet ut?
Min huvudsponsor idag är Lynx och vi har sedan 2016 utvecklat ett väldigt bra samarbete. Dom hjälper mig att alltid med att ordna maskiner som är redo så jag kan få fler dagar bakom styret. De senaste tre åren har jag börjat hjälpa till med att spela in reklamfilmerna för nästkommande årsmodeller vilket också är riktigt kul. Mycket för att man får se i förväg vad som är nytt och att få använda mina körtalanger i en mer seriös filmproduktion. Nu inför säsongen 2022 kommer vi ta det ytterligare ett steg då jag också ska hjälpa Lynx med att testa nya produkter och lämna mina åsikter om vart utveckling av maskinerna borde gå. Även E-son maskin som är min lokala handlare här i Skellefteå är till väldigt stor hjälp med att alltid serva och leverera delar/maskiner sedan många år tillbaka.
I år är det första året som Lynx säljs i USA och Kanada, och vi vet att du verkar gilla åkningen i Kanada. Kommer det innebära att vi får se dig mer over there och se vad som går att göra med friåkningen i deras mäktiga terräng?
Absolut, jag har inbokade resor både till USA och till Kanada inför säsongen. Jag kommer att ha 4-7 veckor åkning i Amerika. Det är extra kul att Lynx numera finns etablerade där vilket är superroligt både för att amerikanarna äntligen får chansen att köra Lynx och att det blir otroligt mycket enklare att få fram maskiner där på plats för min egen del.
Vi avrundar intervjun med tre snabba frågor:
Häftigaste skoterminnet?
Turtlegap hoppet, ett dropp ut över en ravin som är väldigt känt borta i Revelstoke för att det är en kort teknisk in run och endast dom mest erfarna åkarna brukar hoppa här. Där snörde jag och Adam en bakåtvolt och det är nog då jag fick ett mer välkänt namn inom backcountry åkningen.
Hur ser vi till att skoteråkningen i Sverige förblir hållbar även i framtiden?
Visa alltid respekt, kör bara där det är tillåtet, slutburkar hör hemma på 90-talet
Vad är din kommande målsättning inom skoteråkning?
100 dagar bakom styret!
Läs fler MÅNADENS PROFIL
Lägg till Bergmark på INSTAGRAM