För snart ett år sedan flaggade Arctic cat att man tänkte släppa en stor nyhet. Fort flödade fantasin iväg, var det nu vi skulle få se en 900 twin? Ja vad hade de nu hittat på? Spekulationerna var många. I mitten av november när Arctic cat släppte bomben visade det sig att någon stor motor med ett kolfiberchassi inte var på tapeten. Nix, nej för under skynket gömde sig en trio maskiner med encylindrig motor i ett mindre, kompakt och smidigt chassi. Blasten hade sett dagens ljus. Första tanken var, vem vill åka på något sådant? Men med lite eftertanke, vem vill inte åka på en Blast? Häng med då vi på Sledtrax testat vad Mountainmodellen av Arctic Cat Blast går för.
När man sätter sig på en Blast 4000 M går tankarna oavkortat tillbaka till ungdomens glansdagar, susandes fram på en Yamaha ET 340. För storleksmässig är maskinen ett mellanting av en fullstor Arctic cat och en Yamaha ET 340. Med andra ord en väldigt behaglig storlek, speciellt för oss som aldrig riktigt växte färdigt.
Själva tanken med Blast är att locka nybörjare som inte kräver det absolut värsta i motorväg och som gärna provar på något smidigt, en bra inkörsport helt enkelt. Den gör sig även väldigt bra som första maskin för den lite yngre generationen, där både vikt och motorstyrka spelar roll. Att sätta sin 16-åring med nytaget skoterkort på en maskin på 200 kg och nästan lika många hästkrafter är väl något som inte alla föräldrar känner sig bekväma med. Då passar en Blast som handen i handsken.
Med ett enkelt vrid på nyckel kickar Blasten igång. Med endast en cylinder så är ljudet på motorn lite speciellt, det känns som det saknas något. Om jag sa att jag inte var skeptisk så skulle jag ljuga. Men ganska så snart skall undertecknad få tänka om och tänka rätt.
Motorn tuffar på över förväntan, och trots enstånk och 400 kubik så händer det grejer när man gasar. Variatorerna lirar i härlig symbios, och hjälper de 65 pigga hästarna att pressa sig till det maximala. Det kan vi verkligen skriva under på.
Arctic Cat Blast 4000 M är lätt, riktigt lätt. Den är även en smidig krabat. Monorailskena, smal framvagn ställbar mellan 37 och 39 tum tillsammans med den låga vikten gör den till en killer mellan buskar och snår. Känslan av att sitta på en Snowbike är slående. Farten är hög men kontrollerad mellan de tätt stående träden. Här är det bara att sikta in sig på en glugg och hålla ner gasreglaget, och visst är det kul att med enkelhet kunna lämna större, mer motorstinna snöskotrar i bakspåren.
När det öppnar upp sig kan man sakna någon extra hingst under huven, men överlag är den verkligen rolig att färdas runt på. Vi på Sledtrax tror verkligen att det här är en riktig inkörsport för den yngre generationens skoteråkare. Hade den här funnits för tjugo år sedan hade man tjatat hål i öronen på föräldrarna efter en provkörning. Det är en sak som är säker.