Kontakta oss

Sledtrax

Trax impressions

POLARIS KHAOS 163 – NÄR LÄNGDEN HAR BETYDELSE

Inför 2021 har Polaris lineup fått många fina uppdateringar. Det största fokuset har såklart hamnat på den helt nya Matryx plattformen. Men icke att förglömma är de maskiner som Polaris faktiskt sålt flest av de sista åren här i Skandinavia “kungarna från Klippiga bergen” och där hittar vi en par spännande nyheter inför 2021 som vi nu ska kika närmare på. Låt oss presentera Polaris långa herre, KHAOS 163.

Polaris KHAOS 163 Rider: Niclas Totland

Polaris Khaos har under de sista året varit en storsäljare för skotertillverkaren, kanske ingen nyhet eftersom marknaden efterfrågat råa maskiner med stor lekfaktor, kraftfulla stötdämpare och mattor med höga kammar för lek i bottenlöst puder.

Polaris KHAOS 163 Rider: Niclas Totland

En stor nyhet är den omarbetade QD2 remdriften istället för kedjehus som har en låg roterande massa. Tillsammans med en utväxling som är 10% lägre än föregående Quik drive kokas dessa uppdateringar ned till en skoter som kliver upp i snön bättre än någonsin tidigare.

Polaris KHAOS 163 Rider: Niclas Totland

För att få ned all denna kraft genom QD2 ned till series 7 mattan har Polaris fabriken till 2021 tagit fram en ny variator Setup inställd för körning under 1000 meter, perfekt för oss i Scandinavia. Detta innebär andra fjädrar, helix och vikter vilket är tänkt ska ge mer prestanda men kan också spara alla som funderat att köra med variatorkitt några tusenlappar.

Polaris KHAOS 163 Rider: Niclas Totland

Så hur är Polaris KHAOS 163 att köra då?

Förbaskat kul vore det enkla att säga men låt mig utveckla. Att bomba hängdrivor och åka på skrå i mer eller mindre vertikala branter är just det KHAOS är byggd för. Förutom att det är läskigt till och från är det otroligt kul. Adrenalinklockan slår helt klart i topp när man busar runt i fluffet med detta lössnömonster. Att maskinen är 163″ i längd gör faktiskt inte sån stor skillnad som man skulle kunna tro vid bus. Detta eftersom QD2 driften spolar upp mattan i rasande takt och körningen lever mycket på mattspinnet vilket gör att vändningar och rullkörning är lekande lätt. Tvärtom är längden till fördel vid skråkörning och i branta backar har man rejäl hjälp av extra fästet som 163 tummaren ger.

Polaris KHAOS 163 Rider: Niclas Totland

Sammanfattningsvis:

Polaris Khaos 163 är receptet på en riktigt kul dag bakom styret. Med stort utbud av tillbehör och anpassning för de allra flesta miljöerna och körning är detta kraftpaket från Polaris en maskin som aldrig slutar överraska och som vi tror passar de mest våghalsiga skandinaver.

Läs mer om Polaris Khaos

Kontakta din lokala Polaris Handlare:

MOTORHUSET

PROENGINE

CAMP GAUTO

SN MOTORSERVICE

LINDROTHS MOTORCENTER

LINGVALLS MOTOR

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen