Vi har kommit en bra bit in på vintern och det innebär även att vi har hunnit köra massa mil med årets långtestmaskin från Arctic Cat, en första service är gjord och vi har gjort lite småjusteringar. Katten i 146” är en helt annan maskin än fjolårets Alpha 154” både på gott och ont, i eget tycke mest på gott! Det har nu blivit dags för att släppa den första långtestrapporten på Arctic Cat m8000 Hardcore Alpha one 146” aka ”hårdrockskatten”!
Vi har under relativt kort period hunnit köra skotern i allt från kallpuder till något som påminner om nästan vårsnö, här har jag fått lära mig att QS3:orna från Fox fyller en viktig funktion. När det är bottenlöst puder beter sig maskinen på ett helt annat sätt än vid fastare snö. Under de lösare dagarna är det lämpligt att köra med lockläge på den bakre boggiedämparen, dvs om man inte bara vill stå med skidorna rakt upp i vädret. Missförstå mig inte, trotts att jag har passerat 40 år tycker jag att det är fruktansvärt roligt att köra på rulle men det blir för mycket på bekostnad av framkomligheten de lösare dagarna då maskinen inte bygger fart på önskat sätt. Det är dock imponerande hur enkelt man kan ändra känslan i maskinen med dessa snabba justeringar och få bättre framkomlighet. Snyggt!!
Till denna vinter har Arctic Cat släppt en ny variator som heter ADAPT, här har man jobbat med att få ner vikten vilket gör att den ser väldigt tajt ut. I dagsläget har vi passerat 60 mil på vår testmaskin utan att byta rem, detta beror inte på att vi varit snäll mot maskinen utan snarare på att man från Arctics sida gjort ett bra grundjobb. Vi ville dock ha en ännu argare karaktär på maskinen, därför har vi stoppat in en styvare fjäder med både högre starttryck och sluttryck i primärvariatorn. På så sätt har vi ökat på inslag och även höjt toppvarvet något. I övrigt känns gången i ADAPT variatorerna fin och maskinen känns rapp med bra backshift. Här hjälper motorn till i upplevelse, trotts att den inte är på mer än 800cc känns C-TEC2 fortfarande riktigt potent med bra gassvar och pulver i massor. Vi hoppas dock att det ligger mer baktanke i den nya ADAPT primären och att den ska passa in i ett kommande chassie.
Alpha´n i 146” är byggd på tunneln från en 141”, detta innebär att man från Arctic Cats sida byggt en shorty utan att egentligen trycka på det i sin marknadsföring. Det gör att maskinen får en lekfullare och smidigare känsla när man exempelvis gör rullevändningar och bowties. På vår långtestmaskin har vi dessutom eftermonterat en bakbåge från RP Equipment, då själva lyftbågen är vinklad snett upp bygger den inte ut på samma sätt som originalbågen vilket i sin tur gör att det är mindre som tar emot vid lek och rullekörning. Sen har Rp Equipment en annan bra funktion på sina bågar, på fem minuter kan även du som amatör byta ut bågen till en som är anpassad för drag. Då det närmar sig vår kommer en sådan att monteras på vår maskin. Smart!!
Busighetsfaktorn i Hardcore 146” är enorm, det är en otroligt lättkörd maskin som följer minsta input av dig som förare. Till en början överarbetade jag maskinen men har nu lärt mig spara på krafterna tills de verkligen behövs. Jag uppskattar verkligen hur enkelt man får upp skidorna vid körning i stökigare terräng där oförutsedda hinder snabbt kan dyka upp. Självklart har den inte samma framkomlighet som sitt längre syskon Alpha 154″ men vi måste ända erkänna att den tar sig över förväntan. I nästa rapport kommer vi montera på fler tillbehör samt ge vår långtestmaskin nytt utseende, men innan ni får läsa den har vi hunnit avverka massor av fler mil med detta busfrö!