Kontakta oss

Sledtrax testar

ARCTIC CAT MOUNTAIN CAT MED ATAC – DELRAPPORT 2

Pudersnön sätter sig och det är med blandade känslor vi sakta men säkert går mot vår. Arctic Cat Mountain Cat med Atac har under dessa snöklädda månader fått känna på många olika fören, djup pudernsö, vinddrivor, led och hårdpackad snö. Hur har dessa mil känts och vad tycker vi egentligen om katten nu när vi verkligen fått lära känna varandra? Häng med här så ska du få reda på det!

Monorail vs Boggieskenor

Vi har tidigare skrivit om monorailen, den unika lösning som alltså ersätter de klassiska boggieskenorna med en enkelskena, det är ingen nyhet men något vi återigen vill lyfta. En vattendelare som skapar diskussioner på afterskotern, vissa gillar den och andra inte! Själv måste jag säga att jag fortfarande ingår i teamet som uppskattar monorailens egenskaper. Den gör verkligen maskinen kvick och smidig i såväl lek i drivor som vändningar i skogen. Eftersom denna Cat även är en 146″ med så kallat shorty chassie så hjälper även det till att göra dessa vändningar och lek extra enkelt, det är en otrolig rotation när tunneln lättar från snön. Snabbare än vad man hinner med ibland så har skotern vänt runt. Mycket användbart i skogsterräng om man vill kunna vända när man inte tar sig högre upp eller stöter på en “återvändsgränd”, och såklart riktigt kul i backar och drivor för att leka av sig!

Vinglig eller stabil?

Första svängarna när Mountain Caten var ny för oss så kändes det något vingligare, mycket på grund av lägre hastighet eftersom monorailen var en ny erfarenhet att bekanta sig med. Men med timmar tillsammans lär man sig att köra med maskinen och nyttja dess fördelar istället för att arbeta emot för att man är ovan. Vi kom fort bra överens må jag säga! Skråegenskaperna har jag inte upplevt försämrats pga en boggieskena istället för två men det ska bli intressant att känna hur monorailen ter sig på skrå i slutet av säsongen när vår härliga snö blir till allt hårdare skare. Jag tror att Power Claw mattan som har 66 mm kammar kommer att hjälpa till mycket där. Den har ett riktigt bra bett i snön, styva rejäla kammar vilket känns nu när snön satt sig och man trycker tummen mot styret, ja för då åker skidorna rätt upp i luften!

Motor och drivlina då?

Något som också bidrar till det ovan nämnda är såklart hästarna under huven vars namn går under Ctec 2. Motorn tillsammans med den nyare slimmade Adapt variatorn blir en riktigt vass duo. Arctic Cat Mountain Cat med Atac har ett riktigt bra gassvar och backshift, och ett ljud som låter riktigt rått i mina öron. Adapt variatorn är lättad jämförelsevis med dess föregångare och har en riktigt slimmad design som ökar prestandan samt livslängden på remmen. Detta är branschens enda självjusterande koppling vilket bland annat ska ge just det jag upplevt – bättre gasrespons.

Arctic Cat Mountain Cat med Atac, ja just den sistnämnda funktionen är uppskattad när man växlar mellan små knöliga leder till brantare skogskörning i mjuk snö. Som vi tidigare skrivit om så kan du alltså justera styvheten i fjädringen både i framvagn och bakre boggiedämparen via ett knapptryck på styret. En väldigt användbar och välanvänd funktion som du själv justerar beroende på var och hur du kör.

Enkel att skruva om så måste?

Eftersom maskinen fungerat felfritt har vi inte behövt gräva ner oss under huven men av ren nyfikenhet har vi såklart även bekantat oss lite med insidan. Något vi slås över är hur lätt det är att skala av maskinen, både kåpor och huv får du snabbt och lätt av. Även om jag personligen har lite erfarenhet av att skruva i skotrar så upplever jag att det mesta känns både synligt och lättåtkomligt efter vi klätt av Arcticen, säkerligen uppskattat av hemmaskruvarna!

Avslutningsvis!

Så om vi skulle sammanfatta denna tid vi hittills haft tillsammans så blir ledorden, lekfull, smidig och funktionell. Detta är utan tvekan i mitt tycke en riktigt lekfull maskin som under dessa mil utvecklat mig som förare tack vare nya erfarenheter med monorail, kort maskin med kort tunnel och såklart ett för mig ett nytt märke. Funktionell, ja det är ju en mountainmaskin som är gjord för att köras på ett visst sätt men vi syftar på atac fjädringen, långa tunnelkylaren, maskinens korta längd som ger funfactor i de flesta fören. Även de goda förvaringsmöjligheterna som gör att du får med allt du behöver för äventyren, trots att du har en kort mountainmaskin! Och på tal om äventyr, än är säsongen inte slut och vi har den femte årstiden i antågande – vårvintern. Det innebär för många soliga, långa dagar i fjällen tillsammans i gott sällskap. Något vi ser fram emot samtidigt som det även innebär att säsongen sakta men säkert smyger sig mot ett slut.

Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.

Gillar du kläderna? Titta in TOBE

Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Läs några Sledtrax testar

Kontakta din lokala Arctic Cat handlare:

YNGVESSON MASKIN

EFFEKT POWERSTORE

Läs mer på Arctic Cat

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen