När det är dags att välja skoter kanske man har beslutsångest över vilken modell man ska välja, då kan den nya Riot X är svaret på frågan. Arctic Cat Riot X ska vara lika bra på allt, men kan den verkligen vara det? Vi har tagit de första svängarna med denna spännande Arctic Cat i ett första steg på vårat långtest.
De första kilometrarna går faktiskt maskinen sämre än man kan förvänta sig, men det är precis som den är programmerad att göra. Det är helt enkelt Arctic Cats inkörningsprogram som sänker max varven på motorn till 6500 samtidigt som den får rejält med bensin och olja i början. Men efter arton minuter släpper spärren på varven och motorn börjar på att andas ut, dock är den fortfarande i nästa inkörningsläge som är 5,7 timmar långt. Efter cirka 6 timmar är alltså motorn helt inkörd vilket vi tycker är en kort och bra tid för att sedan veta att motorn levererar fullt ut.
Nu i början av säsongen har det blivit mestadels ledkörning innan snötäcket hinner rätta till sig. Och här känns Rioten hemma då det är en rätt hård setup på stötdämparna i framvagnen som ger bra stabilitet i kurvorna. I boggin känns den mjukare och kan om man provocerar riktigt mycket bottna, men den upplevs inte för mjuk utan istället som en bra inställning på en crossover.
Det ska dock tilläggas att vi än så länge inte börjat göra justeringar på fjädringen, som för övrigt är väldigt lätt med Fox QS3 stötdämparna. Nu när vi börjar få lite mil ska vi testa lite mjukare inställningar i framvagnen samtidigt som centerdämparen ska få en lite hårdare inställning. Det tror vi kan bli bra framförallt för att maskinen ska bli mer lättkörd utanför leden.
Förarmiljön på ARCTIC CAT RIOT X känns bra med en tydlig display som visar det mesta som varvtal, hastighet, motortemp med mera. Reglagen på styret har det man behöver och man har till i år programmerat back knappen till att starta maskineriet när tändningen är på. Kan tyckas vara en liten grej. Men det är riktigt skönt att både kunna starta och stänga motorn från styret. Elstarten har förövrigt varit problemfri sedan maskinen hämtades och undertecknad har faktiskt inte testat startsnöret än.
Nått vi däremot har hunnit testa är greppet i mattan som för 15 år sedan hade klassats som en extrem lössnö matta. Men idag ska kammarna vara minst 64 mm för att vara accepterad på de värsta klättermaskinerna. Dock är mönstret detsamma på Rioten med sina 51 mm höga kammar, som på många mountainmattor.
De något lägre kammarna blir styvare och ger mer grepp även i mer packad snö och vi har känt att den driver på bra på led när det inte är isigt. Här känner vi att Arctic cat hittat väldigt rätt när man vill ha en maskin med bra egenskaper i varierande förhållanden. Den driver bra i lössnö om än inte som de högsta kammarna samtidigt som det finns bra grepp för ledkörning. Det är endast vid isigt underlag som man tappar fäste vilket de flesta mattor utan dubbar gör.
De första intrycken på Arctic Cat Riot X känns riktigt bra och med lite justering av fjädringen kommer vi förhoppningsvis att trivas riktigt bra tillsammans under vinterns äventyr. Nu beställer vi lite mer snö och fortsätter vårat långtest av Arctic cats 50/50 crossover.