Sledtrax testar
CAN-AM OUTLANDER 570 – HAR DEN LEVT UPP TILL FÖRVÄNTNINGARNA?
Tiden går fort när man har roligt och det har vi verkligen haft tillsammans med vår arbetskamrat från Can-Am som vi hämtade ut i våras. Det har blivit väldigt varierande körning under sommaren och vi kan intyga att vår långtestmaskin bokstavligen har ställt upp i vått och torrt. Men hur vår Can-Am Outlander 570 har levererat med både bra och kanske några mindre bra egenskaper ska vi nu summera i vår slutrapport, I med fyrhjulsdriften för nu åker vi!
En ny arbetskamrat levererades
Det började en fin vårdag med en leverans hos SN-Motorservice i Boden där jag vet att första tanken var att jäklar det här ser ut som en premiummaskin trots en lite lägre prislapp. Det sitter kralliga däck på aluminiumfälgar, en stadig frontbåge och vinsch. Samt riktigt läckra nya ledlysen som ger maskinen en modern look. Framför styret sitter en enkel men bra digital display och på själva styret är vinschknappen integrerad i klustret med knappar för lyse, tuta, blinkers med mera. Det sitter även handtagsvärmare original vilket är oerhört tacksamt på de norra breddgraderna vi bor på.
Fyrhjulsdriften är smidig att lägga i och ur med en knapptryckning, dock utan difflåsningen som sitter på dyrare maskiner men vi har ända den ställbara servostyrningen på knappen bredvid som styr hur trög eller lätt den är att styra. En sak vi verkligen uppskattat under våra körningar är den smått otroliga markfrigången med uppböjda A-armar fram samt den unika bakvagnen som kanske ger den bästa möjliga markfrigången bredvid hjulen på marknaden?
Hjärtat under skalet
Det som kanske har varit mest överraskande med denna Outlander 570 är att motorn som är hjärtat i maskinen är betydligt större än vad Can-Am vill uppge. Det sitter nämligen en V-twin på hela 650cc som är elektroniskt strypt för att motsvara effekten i en mindre motor. Det är alltså bara ett telefonsamtal bort till Maptun och voilá, nu kunde vi mappa om motorstyrningen så den släpper upp varvtalen och effekten med drygt 20hk och efter det blev det en riktigt vass motor som fungerat klanderfritt hela tiden. Man ska dock vara medveten om att man äventyrar den fina fabriksgarantin genom detta men vill man ha mer att åka med på ett snabbt och enkelt sätt så har Maptun rätt grejer.
Vad har fungerat mindre bra?
Vi har faktiskt inte haft några problem som gjort att vi skulle vara missnöjda på något vis men lite smådetaljer har vi ändå fått med oss under testet som kunde varit bättre. Det första som hände när vi skulle bläddra i menyn på knapparna som sitter på displayen så lossnade displayen ur sitt fäste och åkte in i hålet där den sitter monterad. Men genom att lossa fyra torxskruvar så kunde vi trycka fast displayen i sin hållare igen. Efter det så har det inte hänt igen och vi hoppas att det var en engångsföreteelse.
Sen har vi det praktiska förvaringsfacket bakom dynan som är väldigt bra men däremot är själva låsmekanismen lite kärv så man får vara rätt våldsam när man stänger för att det ska klicka fast. Under en tur hade dock inte stängningen gått i lås och vi körde omedvetet med luckan öppen och värmen från avgaserna smälte faktiskt luckan i ena hörnet vilket var en tråkig upptäckt. Som sagt, det är rätt små saker men dock något som inte är så kul när det väl händer.
Summa summarum?
För att sammanfatta testet med denna Can-Am Outlander 570 måste vi säga att det känns som en av de mest prisvärda ATV-modellerna från Can-Am och vi förstår verkligen varför det är en storsäljare. Gott om utrustning vid leverans, massor med möjligheter till specialanpassningar med tillbehör som är gjorda för att enkelt kunna monteras, och en prislapp som gör att man får otroligt mycket maskin för pengarna. Frågan vi ställer oss är om de nya Outlander HD5 och HD7 kommer att lyckas med att axla rollen från sin föregångare? En sak är säker och det är att vi på Sledtrax kommer att ta reda på det!
Försäkra din ATV via DINA FÖRSÄKRINGAR
Försäkra din ATV via SVEDEA
Läs några Sledtrax Testar