Kontakta oss

Sledtrax testar

CAN-AM OUTLANDER 570 – NU ARBETAR VI

En ATV har många olika användningsområden och det ser även olika ut på olika platser i världen. Kollar man i Nordamerika så är det många som använder sin ATV till att ta sig ut på skogsbilsvägar och sommarleder. Men kikar vi på vår hemmamarknad i Norden så är det betydligt mer arbete som görs med fyrhjulingar och även vi använder våra långtestmaskiner i arbete. Därför ska vi i denna rapport fokusera lite extra på hur vår CAN-AM Outlander 570 klarar lite tyngre arbetsuppgifter.

Grymma sulor!

De flesta kanske kan understryka på att det gärna kunde få vara bättre väder denna sommar, men några som haft lite nytta av det blöta vädret är vi. När man ska långtesta en fyrhjuling så blir det bara tuffare förhållanden när marken är blöt. Och det är här som man får känna på både fyrhjulsdrift samt greppet i däcken. Genom åren har vi hunnit testa en del olika maskiner och det är långt ifrån alla som har bra däck original, med de som sitter på denna Outlander måste vi säga fungerar otroligt bra. Det är rätt grovt mönster som ändå inte river sönder marken och vi har bra grepp ute i terrängen. Ska man åka enbart i lera kanske det är läge att skaffa ännu grövre mönster men vi vill påstå att det här är bland dom bättre allround däcken som vi testat.

Framkomligheten.

Vi har kört absolut mest med vår maskin utan någon extra last på dragkroken och i varierande terräng där vi uppskattad de böjda A-armarna. Men även den höga markfrigången som den speciella bakvagnen har gör stor skillnad när man kör över stenar och stubbar.  Oftast när vi kör klarar vi oss väldigt bra enbart med tvåhjulsdriften och skulle det börja slira så går det blixtsnabbt att lägga i fyrhjulsdriften med knappen på styret och då blir det otroligt bra grepp och framkomlighet.

Arbetskamraten

Nu har vi också hunnit testa vår maskin i tyngre arbeten för att känna hur den fungerar med last. Vi har dragit fram lite träd, kört någon vagn med grus och även dragit en mindre vägsladd i sommar. Här kan vi lova att det varit skönt med effekten vi har i motorn just nu tack vare Maptun och att gå från 44 till nästan 70 hästkrafter gjorde stor skillnad. När vi drar tungt lägger vi bara i ettans växel så smyger man iväg utan problem. Det är helt otroligt faktiskt hur tungt en såpass liten maskin klarar av att dra! Ute i terrängen får man givetvis planera körningen efter lasten och man får försöka hitta så fina vägar som möjligt men det är aldrig någon tvekan i att maskinen orkar. V-twin motorn på 650 kubik mullrar på fint och har gått som en klocka hela sommaren, faktum är att den bara gått bättre å bättre ju mer inkörd den blivit. Helt klart en maskin med större muskler än man skulle kunna tro när det står 570 på kåporna.

Höstmörkret kommer

Nu går vi emot en höst och mörkare kvällar där vi kommer att få testa dom nya LED lamporna och det är något vi ser fram emot, för bra belysning på ett arbetsfordon är högt prioriterat. Redan nu när kvällarna skymmer lite kan vi ana att det lyser betydligt bättre än tidigare. Sen kommer vi också att få användning av de originalmonterade handtagsvärmarna som också borde vara standard på en ATV i Norden.  Det är med andra ord en välutrustad maskin trots att den ligger i dom lägre prisklasserna. Nu kör vi vidare med vår Can-Am Outlander 570 så ska vi se om den gillar lite kallare och mörkare klimat i nästa rapport.

Försäkra din ATV via DINA FÖRSÄKRINGAR

Försäkra din ATV via SVEDEA

Läs några Sledtrax Testar

Kontakta din lokala Can-am handlare:

MJM POWERSPORTS

CROSSFIX

LINDROTHS MOTORCENTER

KALIX MASKINER

LJUNGBERGS MOTOR

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

E-SON MASKIN

SN MOTORSERVICE

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen