Då var det dags att påbörja serien om 2017 års Crossovers, skotrarna med en skida på leden och en utanför. Vi börjar med Light-klassen, det vill säga mindre än 120 hk och här dominerar BRP med två varsina varianter laddade med en varsin 4-takts snurra under plasten.
Även om de här maskinerna klassar in i crossoversegmentet så är egentligen huvudsysslan att cruisa i jämt takt på leden, med chans att ta en sväng utanför leden utan att vara orolig för att behöva ta fram spaden vid blotta synen av lössnö. Och tuffa runt tyst och nästan obemärkt gör dom förbaskat bra, år efter år! Innan vi börjar på allvar radar vi upp vilka maskiner det handlar om:
Ski-Doo
Ski-doo Renegade Adrenaline 900 ACE
Ski-Doo Renegade Sport 600 ACE
Lynx
Lynx Xtrim 600 ACE
Lynx Xtrim SC 900 ACE
Inga nämnvärda nyheter på årets modeller förutom lite nya färger utan dom tuffar med samma egenskaper. Varför ändra på ett vinnande koncept? Vi vet ju sedan tidigare att Ace-motorn gör ett gott jobb när det ska mysas på leden, den är i princip ljudlös när man vrider på ratten till Eco-läget. Speciellt 600:an där man ibland måste kolla ner på mätaren för att se om den fortfarande är igång! Krämar man sedan på alla 90 vilda hästar i 900:an som med sina lite värre dämpare än lillebror faktiskt utmana de lite värre modellerna i crossover-ligan även om när farten blir för hög påminns man om att den inte riktigt är utrustad för de värsta guppen.
600:an kanske inte klarar samma fart men sett till förutsättningarna med 60 hk och moderata dämpare gör det sitt jobb väl. Och priset på strax under hundra tusen för en splitterny skoter 2017 är inte fy skam. Med en snål och miljövänlig-taktare på köpet dessutom.
Utanför leden, det är ju trots allt crossovers, drabbas man dels av den bristande effekten men också den mer ledanpassande spårvidden på 107 cm vilket gör att man kanske inte ska ge sig ut i alltför djup snö även om 900:an skottar runt sina 38 mm kammar rätt hyffsat ändå.
Lynx
Lynx två modeller liknar naturligtvis sina kusiner med samma hjärta, Ace-motorn. Några jättenyheter är det inte heller ifrån finska sidan förutom att båda två har fått ta del av de ”nya” Blade DS skidorna som är mer avsett för djupsnö än ledåkning. Men man kan ändå se en tydlig skillnad jämfört med Ski-Doo, med betydligt färre cm emellan skidorna är Lynxarna mera sugna på lite åkning utanför leden också. Den blir lite smidigare att kryssa mellan tät skogen vilken är en fröjd med Eco-läget inkopplat, snudd på att du kan kasta skidorna när du ska ut och jaga toppfågel för istället sätta dig på en Lynx Xtrin SC Ace!
Precis som Ski-doon sitter det en 39 mm matta som skottar runt skapligt med snö men 600:an klarar inte riktigt av att utnyttja den fullt ut. Så vet du om att det blir en turer utanför leden..köp 900:an, du kommer inte att ångra dig!
Sammanfatting
Hur ska man då sammanfatta denna tunna klass, Crossover Light? Egentligen är det ganska enkelt, en tydlig vinnare är svår att utse men trots att alla kusinerna är på pappret ganska lika varandra så skiljer sig dom en hel del åt. Det märks tydligt som redan nämnt att med Lynxens nästan 10 cm smalare spårvidd riktar sig mer åt den som har tänkt kryssa runt i skogen och kanske ha den som arbetsredskap. Även de bredare DS-skidorna avslöjar vad Xtrim Ace är byggd för.
Ski-doon däremot riktar sig mera emot ledåkning och det gör det riktigt bra, de lite sämre dämparna klarar naturligtvis inte vad som helst men dom gör inte bort sig totalt heller.
Ni vet vad det här leder till, att det blir ingen klar vinnare utan här får man se efter vilka behov man har. Lutar det åt mer ledåkning, köp Ski-doo Renegade Adrenaline 900 ACE, ska du ut och tuffa i skogen. Ja kanske till och med ha den som arbetsredskap, köp Lynx Xtrim SC 900 ACE tack vare sin smidighet. Och ja, vi väljer 900:an alla dar i veckan före 600:an trots en prisskillnad på 20-25 tusen.