Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

POLARIS PRO RMK 800 TD 163″ – TERRAIN DOMINATOR CHECK IN!

I fjol våras släppte Polaris en bomb när RMK:n fick Axyskostym. Mer hästar under huven och en torrvikt ännu längre under 200 pannor än tidigare, helt klart imponerande. Självklart tog den skotervärlden och lössnöentusiaster med storm, även oss på Sledtrax Så när det var dags att se över 2017 års långtestare var det ganska självklart att en Pro RMK 800 skulle ansluta sig. Valet föll på mellanmodellen 163″. Ja, du läste rätt, till i år finns Pro RMK i hela 174″ och gör 163 tummaren till mellanmodell. I vinter kommer Sledtrax att ha en Polaris RMK 800cc 163″ TD med i testflottan. Förväntningarna är skyhöga, och av allt att döma från fjolårets hyllningar så är vi övertygade om att det kommer bli en spännande vinter.

Om vi tar en kort återblick till 2015 så släppte Polaris sin sista RMK 800 i pro ride-chassit, och det med ett paket kallat Terrain Dominator. Det innebar kort och gott lite fräckare frontbåge, bakbåge, ett lägre styre och förvaringsväskor här och där. Nu till 2017, alltså redan ett år efter release av Axys RMK, gör man samma sak, även det med tillägget TD. Så till i år så får RMK mer “pynt” till standardutrustningen. 2017 blir lite av ett mellanår nyhetsmässigt på RMK-fronten, men med alla nyheter som dök upp i fjol är det inte så konstigt. Den stora nyheten är ju att den nu finns i 174″. Roligt är även att konkurrenterna kommit med en hel del nyheter så detta kommer minst sagt bli en intressant vinter. För man får nog lov att säga att i fjol var det Polaris som drog det längsta strået till stacken när det gäller mountainmaskiner. Är det något de i år kommer lyckas behålla?

163″ ELLER 163″?

Har man läst vår modellguide eller vet hur Polaris modellprogram ser ut då vet man att det finns en Pro RMK med 76 mm höga kammar samt TD-modellen med 66 mm höga kammar.
Sledtrax valde att hoppa på TD-modellen. Skillnaderna som lockade var helt klart lite extra packutrymme, interaktiv displayen och Quickdriven, dvs att den inte har något kedjehus utan bältdrift. Sedan att TD:n har det låga styret som den svarta Pro:n saknar kommer passa ypperligt för mig med ett uppstick på endast 174 cm räknat från jorden upp till håret. Ja det lilla som finns kvar vill säga, så det behövs ett styre som är lågt.

Förväntningarna är som sagt höga. Hur kommer den stå sig när snön djupnar, kommer den gå bet mot tretumsmattorna?
Är det sant det en del säger, är framvagnen klen? Vår 2016 SKS klarade i alla fall 150 brutala mil utan åverkan, ska det gå även nu? Många är frågorna och så fort snön vräkt ner har vi tänkt ta reda på svaren. Som alltid i senhöstens intåg är det den långa väntan efter vitt guld och beställd maskin det som är värst.

 

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

  • Se vår review av nya Yamaha VXR 💦 Vad är nytt? Hur går maskinen? Se hela filmen på www.sledtrax.se 
#skoter #sledding #snowmobile #powday #snowmobiling #skidoo #polaris #arcticcat #lynx #yamaha #backcountryofsweden #boondocking #mountain #snowday #snøscooter #sleddersgram #braapon #atv #quad #fyrhjuling #grizzly #accessmotor #seadoo #seadoospark #polarisranger #vxr #yamahavxr #sledtrax #sledtraxtv

Följ SledtraxTV!

Till toppen