Att CTEK i många år varit synonymt med bra batteriladdare är det knappast någon som missat. Nu lagom till årets skotersäsong utökas produktfloran med nya CT5 Powersport som flörtar intensivt med alla snöskoteråkare eftersom man nu inriktar sig på snöskoterbatterier. Vi på Sledtrax har testat denna nya skapelse och kan redan nu avslöja att den fungerar utmärkt!
En sak som särskiljer batterier i Powersport-fordon (ex. vis. snöskotrar) från bilbatterier är att de oftast kan stå oanvända under längre perioder men ändå måste kunna leverera när det väl behövs. Nya CTEK CT5 Powersport är därför specialanpassad för just den här typen av batterier. Varje laddcykel startar med en kontroll av batteriet där laddaren också försöker återställa kapaciteten genom att avlägsna sulfater i batteriet. Därefter startar en laddning som är optimerad efter de värden som framkommit under kontrollen. När batteriet är fulladdat går så laddare över i en underhållsladdningsfas för att hålla batteriet på max kapacitet över tid.
Vi på Sledtrax har grävt djupt ner i gömmorna och letat fram tre stycken mindre bly-syrabatterier som alla stått en längre tid. Det ska ge nya CTEK-laddaren något att bita i. Det första batteriet är på 18,9Ah och kommer från en Ski-Doo med elstart. Maskinen har faktiskt varit stillastående utomhus under nästan hela förra vintern och batteriet visar bara svaga livstecken när vi mäter upp det med multimeter.
Vi kopplade i laddaren och lät den stå över natten, och nästa morgon indikerar laddaren att batteriet faktiskt är färdigladdat. Låter nästan för bra för att vara sant. Efter en snabb montering i skotern är det dags för ett verkligt test, har laddaren lyckats?
Ut med skotern i -15 grader under ett dygn och nu är sanningens ögonblick här. Ett snabbt tryck på startknappen och skotern hoppar igång utan minsta tvekan. Stänger genast av den och återupprepar proceduren ytterligare ett tiotal gånger med samma resultat. Verkar onekligen som att laddaren lyckats återställa en hel del kapacitet i det i princip helt tomma batteriet. De övriga två batterierna uppvisar samma livlösa symptom som det första gjorde.
Dessa batterier är lite mindre, båda är 9Ah, och kommer ursprungligen från två motorcyklar. De har stått orörda på en hylla under en längre period och deras status är minst sagt något oklar. Medan vår skoter stod ute och kylde av sig laddade vi upp det ena av dessa batterier och en senare kontroll visar att även detta batteri fungerar riktigt bra. Det sista batteriet går dock laddaren bet på. Efter en lite noggrannare kontroll visar det sig att batteriet är kortslutet så det blir återvinningen nästa. Laddaren är fantastiskt bra, men den kan trots allt inte göra kortslutna eller sönderfrusna batterier hela.
I samband med att vi testade CTEK Powersport fick vi även möjlighet att klämma och känna lite på en CTEK Battery Sense som är en liten pryl där man via Bluetooth kan hålla koll på batteriet. Du kopplar helt enkelt in det över batteriet, laddar ner en app i telefonen och kan sedan övervaka batteriets hälsa via mobilen. En riktigt smart pryl som du bland annat kan använda för att övervaka ditt skoterbatteri under sommaren.
Ställ batteriet i garaget och koppla in CTEK Battery Sense. Varje gång du går in i garaget kan du nu enkelt få information om hur ditt batteri mår. Riktigt smart! Vi hittade dock en liten nackdel med denna, appen är en övervakningstjänst som är igång hela tiden vilket drar en del ström ur telefonen. En önskvärd feature för kommande releaser av appen vore därför att man manuellt kan kontrollera status och sedan stänger både applikation och övervakningstjänst ner sig.
Med denna feature skulle även CTEK Battery Sense få full pott av oss på Sledtrax precis som CTEK CT5 Powersport får!