Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

FEM HALVLÅNGA MASKINER MED HÅRDROCKSGENER 2018 DEL 4 – LYNX BOONDOCKER RE 3700 850 E-TEC

Det var väldigt tyst från Lynx i början av förra säsongen, vilket gjorde att det börjades spekulera en hel del på nätet om vad dom filade på i Rovaniemi inför 2018. Lynx började tillverka snöskotrar 1967 och 2017 är alltså deras 50års jubileum vilket stärkte våra misstankar om att något stort kunde vara på gång. 20e februari var vi inbjudna till Lynx pressrelease och vi blev riktigt imponerade på deras nya line up. Nya Boondocker RE är definitivt en av dom stora nyheterna som vi nu tänker dyka ner lite djupare i.

Under pressvisningen fick vi äran att följa självaste Janne Tapio in i fabriken där de hade ett avskilt och låst rum. (Vid den här tidpunkten var Lynx nyheter för 2018 fortfarande topphemliga)
Väl innanför dessa dörrar fick vi se prototypmaskiner med det nya Radien chassit och samtliga i rummen var mäkta imponerade över vad Lynx hade jobbat fram för produkter.
En helt ny rå design som skiljer sig från koncernsyskonet Ski-doo trots att de delar på en hel del komponenter. Lynx har verkligen lyckats med att sätta sin egna prägel på dessa maskiner.

Boondocker RE skiljer sig lite från DS modellerna och här går tunneln hela vägen bak som tidigare år. Förmodligen för att RE modellen har ett bredare användningsområde och kommer att framföras oftare på led än de längre maskinerna. Här har vi istället en traditionell stänkskärm för att få så bra kylning som möjligt.
Det andra som skiljer sig är att denna Boondocker har lite bredare framvagn för ökad stabilitet i kurvorna och ett bredare användningsområde.

Dynan på Boondocker RE är också ny för året och snart är förmodligen gränsen nådd på hur liten man kan göra en dyna. Trots storleken är den riktigt skön att sitta på och den smala framdelen på dynan gör det enkelt att förflytta sig på maskinen. Framförallt vid kurvtagning. Sidokåporna har ett helt nytt utseende och är rundare än tidigare. Nu kan man låta knäna vila mot kåporna och vid kurvtagning låter man benen glida mot den rundare plasten. Ingenting som hakar fast eller vassa kanter som kan ge ömma ben efter en dag bakom styret.

Trots de 64 mm höga kammarna på pudermattan kan man åka riktigt fort på dåliga leder med denna. Så länge det inte är stenhårt eller isigt bettar det faktiskt bättre än man kan tro med Powder max mattan.
Vi kör på i högt tempo för att i de tväraste kurvorna bromsa in med en stoppsladd mot vallarna som blivit. Därefter är det fulla spjäll och med ett lätt lyft av skidorna åker vi iväg mot nästa kurva. Nästan löjligt hur underhållande det kan vara!

När vi istället viker ut i det fria känns det nästan som vi kör med kugghjul när mattan får mer snö att skotta i.
Nu jäklar kan man peka skidorna mot skyn på beställning, och dom kommer inte ner förrän man lättar på gasen. Inställningarna som BRP hade på Lynxen vi testade i våras var inte gjorda för att hålla skidorna i backen.
Även här är underhållningsnivån definitivt längst upp på skalan. Självklart kan man ändra inställningar för att minska skidresen, men hur kul är det?

Skråkörning är inga som helst problem om än Boondocker RE är lite bredare i framvagnen gentemot de renodlade lössnömaskinerna.
Den lägre vikten med mer centraliserad massa gör sitt, och den kraftiga motorn gör att maskinen ändå känns lätt på skidorna. Här går det att åka riktigt tekniskt och vända på rullen gör man nästan i sömnen likt många andra maskiner med den här längden.

Hela maskinen skriker Hårdrock och det går inte ta miste på att det är en fullblodsvärsting som Lynx har skapat. Fjädringen tillhör bland det bästa på marknaden och är byggd för att tåla stryk. Här kan vi utan bekymmer ladda på hårt på de allra knöligaste partierna.
Den välbeprövade PPS boggin sväljer det mesta och ger inga överraskande returer. Även om denna maskin är den kortaste Boondockern, är det ändå med den här man kan göra största flygturerna.
Både för att det är en kortare och lite stryktåligare boggi, men framförallt att den har rejält mycket bättre stötdämpare än med DS utförandet.

Är man lagd åt det hållet att man vill spendera mesta tiden i luften har man hamnat rätt på en Bonndocker RE 3700. Fulla spjäll rätt in i hängdrivorna är en barnlek i dubbel bemärkelse.
Ingen Boondocker med samma längd har någonsin känts så smidig och lättkörd som den nya i Radien chassiet.
Motorn är det vassaste som någonsin suttit i en Lynx och det hjälper till att ytterligare lyfta mungiporna. Dom cirka 165 hästkrafterna med ett otroligt grymt gassvar är sannerligen imponerande!
Kan Lynx Boondocker RE 3700 850 E-TEC ställa sig överst på pallen före alla tuffa konkurrenter? Den har definitivt potential för att lyckas med det, men årets uppställning bland dessa 140 tummare är minst sagt tuff. Vad vi tycker kan ni läsa i den sjätte och sista delen, där vi kommer att bena ut egenskaperna och kora en segrare.

 

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

[adrotate group="2"]
Till toppen