Kontakta oss

Sledtrax testar

FÖRSTA SVÄNGARNA MED LYNX COMMANDER 900 ACE TURBO

Äntligen är januari här, ljuset har börjat återvända, snön är på plats (om än inte i så stora mängder som vi hade hoppats på) och förväntningarna är väldigt stora på den första körningen med vår Lynx Commander 900 ACE Turbo. Vi lastar maskinen och styr kosan mot inlandets lågfjällsområden i hopp om en fantastisk helg bland snötäckta granar och gnistrande sluttningar.

När vi närmar oss målet har temperaturen krupit ner ordentligt och landat på -27 grader, tankarna går i riktningen ”ska skotern starta?”. Vi börjar avlastningen och det är inga som helst problem att starta skotern, 900 cc fyrtaktsmotorn går jämt och fint, med ett behagligt dovt ljud. Vi packar ned lite extra kläder samt mat och dryck, vilket med lätthet sväljs av den väl tilltagna LinQ förvaringsboxen som rymmer hela 70 liter. Packade och klara bär det i väg till skogs. Det är betydligt mindre snö än vi hade hoppats på och någon bärighet finns inte att tala om, så vi ställer in oss på att smyga fram och får då en bra möjlighet att testa de olika motorlägena – eco, normal och sport. Motorlägena ändras enkelt med endast en knapptryckning. I den inledande körningen genom skogen är ECO med lågväxeln helt optimal, där vi smyger genom landskapet i mjuk och fin körning. I den fluffiga snön måste vi ibland ändra vår färdplan och backa oss ur snåriga lägen och den lättanvända växellådan har en elektrisk backväxel som sköter sig mycket bra.

När vi når skoterleden är vi på högre höjd och temperaturen är betydligt behagligare så nu är det dags att öka tempot, vi testar normalläget och högväxeln. Skotern går mycket behagligt, motorn svarar bra på gaspådraget och man känner att det finns mycket kraft under motorhuven. De sedvanliga guppen på en ännu inte så väl sladdad led märks knappt, varken för förare eller passagerare, Easy-Ride-A-boggifjädringen gör sitt jobb. Det väl tilltagna 1+1 sätet utgör en komfortabel sittplats för resesällskapet, när jag som förare då och då tittar bak för att kolla att passageraren fortfarande finns med möts jag av ett glatt leende och tummen upp. Inget dåligt betyg från passageraren, som oftast av bekvämlighetsskäl väljer att köra egen maskin. Vid den regelbundna kollen på tempmätaren, som man alltid är van att göra, ligger den på en jämn och fin temperatur, tunnelkylningen i kombination med den luftkylda kylaren med fläkt gör också sitt jobb.

Då januaridagarna är korta blir skoterturen inte så lång, vi drar oss ner mot dalgången igen och möts av betydligt kallare luft. Någon mysig fikapaus i snön är det inte läge för, i stället blir det att rasta i stugan. Skotersuget är fortfarande stort, så efter fikat trotsar jag kylan och ställer i ordning vår LYNX COMMANDER 900 ACE TURBO för en tur utan passagerare. LinQ-fästet gör det enkelt att anpassa efter behov och packlådan lyfts snabbt av, passagerardelen av 1+1 sätet tas även den av med ett enkelt handgrepp och skotern har plötsligt utseendemässigt förändrats från familjemaskin till sportmaskin. Även fjädringen får en lätt justering, något som är enkelt att genomföra då man inte behöver något verktyg för detta. Skoterturen som följer är dagens sista, där tanken är att testa körning i sportläge. Då snöförhållandena är som tidigare nämnt finns det inte möjlighet för klättring i branter eller surfande på myrarna, kvar blir ledkörningen som redan provats på tidigare under dagen. Intrycket som stannar kvar efter den korta turen är att trots att det är en bredbandare känns den rent av busig och dynans avsmalnande framdel gör att den känns sportig, långt ifrån den äldre modell av bredbandare jag träffat på tidigare. 

Denna premiärtur blev inte som tänkt, på grund av väder- och snöförhållanden, men det kommer att bli många fler tillfällen att testa vår LYNX COMMANDER 900 ACE TURBO i varierande körning i vinter. Mina förhoppningar med skotern är att den skall fungera som en allroundmaskin, att den skall vara duglig till såväl veddragning och fisketurer som lössnökörning och fjällturer i vårvinterns solsken. Premiärturen har verkligen gett mersmak, jag ser fram emot att testa den mer under säsongen.

// CHRISTER

Försäkra din snöskoter via SVEDEA

Läs fler SLEDTRAX TESTAR

Kontakta din lokala LYNX handlare:

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

LINDROTHS MOTORCENTER

E-SON MASKIN

SN MOTORSERVICE

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen