Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

SKI-DOO SUMMIT SP 600R E-TEC – ANSLUTER TILL TESTFLOTTAN

Vintern närmar sig med stormsteg och vi på Sledtrax har fullt upp med att presentera våra långtestare inför den stundande säsongen. Näst ut på tur är våran Ski-doo Summit Sp 600 e-tec 154″. E-tec 600r motorn har nu funnits i några säsonger och visat sig mäkta populär. Har den allt vi behöver, eller kommer vi sakna effekt ute på fält? Det är mycket vi ska undersöka under kommande säsong! 

SKI-DOO SUMMIT SP 600R E-TEC

I fjol bemästrade undertecknad en riktig gubbräser med både fyrtaktsmotor, gigantiskt ruta och dubbeldynan. Nu är det hög tid att hoppa på något lite mer sportigt, för riktigt så gammal känner jag mig inte. Men vissa saker kommer man sakna, den extremt tysta fyrtaktsmotor och säkerligen den höga rutan de smällkalla dagarna. Kanske är det så att 600r också går ruggigt tyst? Sen har BRP ett enormt tillbehörsutbud, så en hög ruta skall nog allt gå att uppbringa.

Ulf S Bilar

Ski-doos Summit-modeller är kända för att vara lätta, smidiga och riktigt lekfulla. Vi ska givetvis ta reda på hur pass lättkörd och smidig årets SKI-DOO SUMMIT SP 600R E-TEC. Mattlängden blev 154″ efter en hel del funderande. 146 tum hade kanske passat motorns storlek bättre, eller kommer den att klara all mattlängden trots mindre kubik under huven? Vi ville i alla fall inte tumma på framkomligheten och därför föll valet på 154 tum. Kammarnas höjd är 63.5 mm och är samma för både 154 och 146 tum och givetvis är det flexedgen vi hittar runt boggien.

Ulf S Bilar

Valmöjligheterna är egentligen bara mattlängden när man beställer Summit 600r. Det enda paketet är Sp och det innehåller enklare dämpare, långa chassit med mer för att hålla nere totalkostnaden. Sen har vi som sagt Linq-systemet och med hjälp av det går det att bygga maskinen lite hur man vill. Vi kommer montera en del tillbehör.

Andreas & Ulf på Ulf S Bilar

Hämtning hos Ulf S Bilar 

Samtalet från Ulf kom redan samma vecka som Skoterns dag. En låda med Ski-doo Summit 600 Sp 154” hade anlänt. Men eftersom det varken fanns snö på backen eller plats för tillfället att hämta maskinen, så kom vi överens om att den skulle få stå tills vår Kanadaresa var över. Sagt och gjort, men där började strulet för undertecknad. Lagomt till hemresan dök en otrevlig förkylning upp. När den var passe hittade Corona in i leken mitt under julledigheten. Men fredagen den 7 januari 2022 fick jag äntligen åka till Ulf S Bilar och plocka hem den efterlängtade maskinen. Denna SKI-DOO SUMMIT SP 600R E-TEC blir den tredje maskinen som undertecknad hämtar ut hos Ulf S Bilar.

I vanlig ordning flyter alltihop smidigt. Ulf påminner om de generösa garantierna på fyra år som maskinen har. Vi surrar även lite tillbehörsutbud och serviceschema som måste följas för att bibehålla de fyra åren av garantin. Instrumentpanelen som skotern levereras med är inte den nya som visningsmaskinerna i våras hade. Ulf informerar att dessa kommer att bytas ut till den nya modellen så fort man lyckas frambringa klustret. Efter en trevlig pratstund utbyts ägarpapper och börsen blir genast drastiskt lättare. Eller kortet känns i alla fall det. Sen lastas maskinen med ett leende på läpparna. Nu hoppas vi för allt smör i Småland att det börjar toksnöa. För tillfället är det alldeles för lite snö för att kunna göra en ordentlig första sväng här i skogarna runt Arvidsjaur. Så hjälp oss be till Kung Bore så kommer nästa uppdatering att dyka upp bakom knuten. Var beredd! 

Försäkra din snöskoter via SVEDEA

Läs fler SLEDTRAX TESTAR

Kontakta din lokala Ski-doo handlare:

TORDS MOTORSERVICE

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

LINDROTHS MOTORCENTER

E-SON MASKIN

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen