Sledtrax testar
KING OF THE HILL 2018 DEL 2 – POLARIS PRO RMK 155″ LÄTTVIKTAREN
Andra maskinen ut i vår King of the Hill-serie är Polaris Pro RMK. Axys presenterades våren 2015 och höjde klättrarstandarden ytterligare ett snäpp. En maskin som redan var en ruggig klättrare i Proride visade sig kunna bli ännu bättre. Sledtrax har testat den tredje upplagan av Axys och den gör ingen besviken!
Polaris var tidiga med sin Snow King Special, dock inte samma krut på marknadsföringen riktat mot bergsklättring som Skidoo ville hävda med sin Summit, utan den lutade mer mot dagens crossover på det planet.
Hur som helst så gav sig Polaris in i kampen om bergets konung och RMK:n såg dagen ljus i slutet på 90-talet.
Till dags datum finns det en sak som är detsamma på denna maskin mot för föregångaren och det är benämningen RMK eller Rocky Mountain King. Men där slutar i princip likheterna om man man inte drar det till ytterligheter.
Maskinen vi valt att gå lite djupare in på är RMK 800 155″ med serie 6 matta, det innebär 66mm höga kammar samt Belt Drive. Den finns även i en version med 76mm kammar, då heter mattan serie 7 och då tvingas man även köra med traditionellt kedjehus.
Belt Driven ger maskinen ett ruggigt rappt gassvar, en annan fördel är lägre tyngd av roterande massa, det andas helt klart mera framtid än kedja och drev insmetat i olja.
Polaris har allt som oftast legat i den främre spetsen med sina mountainmaskiner och Axys är inget undantag. Det blir tredje året under den beteckningen och alla som provkört en RMK i sitt rätta element vet att den inte gör bort sig i första taget. Och säsongen 2015/2016 törs vi påstå att den var den givna kungen i klättrarkuppen.
Nu till 2018 händer det inte mycket på nyhetslistan, man har kort och gott valt att spacea till färger och göra små uppdateringar. Lite trist att det inte kommer mer uppdateringar kan man tycka, men man har ju redan en väldigt bra produkt så… Ska man blicka tillbaka på Pro Ridens historia så kom Belt Driven och lite andra godsaker till tredje upplagan av den. Fast det är lite att hänga upp sig på, den rockar riktigt hårt ändå.
När vi testar den uppe i West Yellowstone under brutala snömängder så går det inte sluta förbryllas över hur lättkörd den är. Trots att man hoppar friskt mellan maskiner och testar massa olika så fastnar man lätt för Pro RMK:n.
Att köra RMK:n är lite som att cykla, har man kört den en gång sitter det i muskelminnet till nästa körning.Balansen är fenomenal, maskinen är konsekvent och totalt överraskningsfri. Framvagnen är det bredaste standard du hittar på en klättrare, 39 tum för att vara exakt och trots det enkel att lägga omkull.
Mattan är lite av en styggelse i sig, ute i lössnön finns det grepp i brutalt ursinne, men vid hårdare fören så är allt vad grepp hette nästan som bortblåst. Serie 6 mattan är tillverkad för endast ett före, bottenlös hard rocking lössnö, och inget annat. Amen!
Yellowstone bjöd verkligen på mattans rätta före, metervist med bottenlös snö när vi testade RMK:n. Vi fick verkligen jobba för att ta oss fram på vissa ställen, men allt som oftast så gick det problemfritt.
Fast under en testaktion för att klättra så långt som möjligt gick det inte riktigt som tänkt. Vi hamnade i en inte allt för stor ravin, efter ett klumpigt försök till brutalt skråande i backen.
Att ta fart från ingenstans bland tätt växande granar i botten på ravinen var inte det allra lättaste. Men med öppna spjäll, en portion tur och en potent maskin så lyckade vi lämna den knixiga ravinen bakom oss. Lite av att hitta fart och flyga upp ur snön utan minsta föraning är Polaris ess i rockärmen.
Förarmiljön är det inget fel på, styret finns i tre olika höjder och denna besatt medium, en aningen högt för undertecknad men inte störande på något vis.
Styrningen är distinkt och direkt, dock gör sig den höga dynan påmind när det blir dags för tighta svängar och hoppandes till höger och vänster då är den i högsta laget.
Klumpig som man är lyckas man givetvis haka foten i dynan när den verkligen hade behövts på andra sidan, allt clownande slutar med en simpel fastkörning mot en gran som blir ganska så påfrestande på syrefattiga höjder.
En bit längre ner närmare civilisationen är snön mer satt, och solen har legat på med sina värmande strålar. Här märker man mer av det bredare konceptet på gott och ont, man kan utan problem gasa fort mellan buskar och snår, hoppa mot naturhopp och landa tryggt utan att tippa omkull mot något håll trots att man landat duktigt på sidan. Dock blir den en aning mer tungjobbad att bryta och boxas med, fast inte direkt störande.
Polaris Pro RMK är en het kandidat till ”King of the Hills”. För ett par år sedan var det inte frågan om vem som var det utan det var RMK, till i år är däremot konkurrensen stenhård!
Nästa maskin ut in i hetvattnet är ingen tvåtaktare, utan lirar på fyra takter och stressfläkt, ingen mindre än Yamahas flaggskepp Sidewinder M-TX LE 153″. Inom kort dyker artikel tre upp i serien, så håll utkik!