Reportage
KÖR & SÖK MOSKOSEL
Pang, startskottet går. Förarna som precis tagit emot information samt koordinater inför dagen rusar fram till skotrarna som står uppradade på startlinjen redo att bemästra dagens bitvis tuffa terräng. Det knappas febrilt på gps:en och snabbt bär det iväg. Vinna eller försvinna, det är nu det gäller och årets kör och sök i Moskosel är äntligen igång.
Kör och sök i Moskosel 2019, är en orienteringstävling i ny tappning där kraven på de tävlande är extremt höga. Nytt för i år är att man tävlar i två klasser, en PRO och en motions-klass. I PRO klassen kör man alla mot alla på 10 kontroller + en extrakontroll. Efter 5 kontroller är det en kortare rast för att fylla på energiförråden, sedan är det full fart igen på följande 5-6 kontroller.
Inom motionsklassen kör man i lag om 3-6 personer och här är det totalt 6st kontroller som man skall ta, utan någon vilopaus. Något gemensamt för båda tävlingsklasserna är momentet för en kontroll. När man hittar en kontroll skall man ta en selfie där ansiktet samt numret på kontrollen syns tydligt. Detta blir det underlag som sedan visas upp för domarna efter målgång, för att bevisa vilka kontroller man hittat.
Årets startfält är mycket starkt och spänningen går att ta på under genomgången inför tävlingen. I stora Aulan på skolan i Moskosel går Marcus Lindgren noggrant igenom reglerna och informerar tävlande om avlysta områden. Det läggs extra stor vikt vid konsekvenserna om någon skulle bryta mot tävlingsreglerna eller köra på felaktiga områden.
Den blida som nyligen dragit in över landet har även här gjort att snön blivit kompakt. Detta i kombination med att termometern visar flertalet plusgrader gör att förhållandena inför tävlingen är tuffa. Och det kommer att ta på krafterna när man ska köra den tekniska skogskörningen som finns på denna tävling.
Starten har gått och förarna rusar till maskinerna för att knappa in koordinaterna, vissa kör iväg tämligen direkt, andra stannar kvar och planerar rutten. Sedan är det full fart ut i naturen som är slagfältet där agnarna ska skiljas från vetet och utse vinnaren av 2019 års tävling. Det syns tydligt att samtliga deltagare har siktet inställt på vinst då årets prisbord i PRO-klassen är på hela 30.000 kronor till den segrande, 10.000kr till 2an och 5.000 kronor till 3an. I Motionsklassen låg prispotten till segrande lag på 3.000 kronor.
Tävlingen löpte på i en flygande fart och den ena tröttare än den andra kom de in över mållinjen. Skratt, leenden och en riktigt härlig energi strålade från de tappra deltagarna som hade tagit sig igenom denna tävling. En riktigt hård utmaning som tog på krafterna, något som sken igenom bland de stolta och lyckliga deltagarna.
Resultatet:
I Proklassen blev resultatet efter en riktigt hård kördag följande. Förstaplats Johan Holmberg, andraplats Kristian Eriksson och på en tredjeplats Samuel Lindahl. I motionsklassen var fighten minst lika hård och vinnande laget blev Team Läjtara, följt av Dragonboys och Tjompes Teaparty.
Sedan ville vi passa på att prata med mannen som dragit i alla trådar och gjort detta möjligt. Vi pratar om Marcus Lindgren, grundaren av Kör och Sök Moskosel.
Vi möts av ett glatt leende när vi traskar fram till Marcus för att fråga om vi får byta några ord med honom. Man anar ganska snabbt att Marcus är precis som många andra skoteråkare i landet och att han resonerar som att ingenting är omöjligt.
Berätta lite om dig själv, vart kommer du ifrån och hur föddes idén till att starta den här typen av tävling?
-Marcus Lindgren, ursprungligen från Moskosel.
Idén föddes när jag besökte Kåbdalis för en helg i skidbacken och lite skoteråkning. Den helgen arrangerades det en skoterorienteringstävling. Jag tänkte direkt att ”kan dom så kan vi”. Sagt och gjort, så blev det. Första året hade vi 36 deltagande och året efter blev det en kraftig ökning och det var hela 122 anmälda inför tävlingen vilket kändes fantastiskt roligt.
För att få ihop denna typ av tävling förstår vi att det ligger enormt mycket tid bakom. Hur har du förberett dig inför den här stora dagen?
Marcus skrattar till lite lätt. -Mycket jobb, jo det kan man lugnt säga. Det har varit många timmars planering. Framför allt att rycka i alla trådar för att göra det möjligt att genomföra tävlingen. Det krävs ett 20 tal funktionärer där alla axlar en enormt viktig roll, sponsorer och samarbetspartners samt mycket förberedelser inför banketten och efterfesten.
Hur känns utfallet av årets tävling?
Jag är mer än nöjd med årets tävling. Trots ett inte allt för optimalt skoterföre har vi lyckats få till en fantastisk dag. Vi har några förbättringspunkter, exempelvis hur vi ska underlätta tidtagningen för att det ska flyta på bättre, men i det stora hela är jag mycket nöjd. Förarna har nämnt att det var en riktigt tuff bana i år, vilket vi eftersträvade så det känns väldigt lyckat!
Kommer vi att få se mer av denna tävling nästa år? Och om så är fallet, vad är dina kommande målsättningar?
Tanken är att till nästa år ska vi växla upp och göra det ännu större. Planen är att utöver tävlingen även arrangera det som en mindre festival med mer aktiviteter runt omkring. Om möjligt även en freestyleshow.