Kontakta oss

Sledtrax testar

KRAFT, KONTROLL OCH KOMFORT – HUR PRESTERAR LYNX SHREDDER DS 3900?

Mitten av vintern har nu passerat och milen vi lagt på denna LYNX SHREDDER DS 3900 850 E-TEC TURBO R har varit i minst sagt varierande snöförhållanden. Från mjukt och fluffigt försäsongspuder till den tidiga vårens blötare och tyngre snö som under de kallare dagarna blivit hård och kompakt. Hur har då Lynxen presterat som lössnöskoter och vad har den för positiva respektive negativa egenskaper för syftet? Det ska vi nu dyka djupare in i!

Lössnökörning med Shredder DS

Framkomlighet i massvis av snö är ett hett samtalsämne när man pratar om lössnömaskiner där Lynx har inte varit något marknadsledande märke. De har istället till största del tagit marknad med sina riktigt bra stötdämpare. Men Lynx har inte legat på latsidan, utvecklingen har gått i rask takt framåt. Denna LYNX SHREDDER DS 3900 850 E-TEC TURBO R är förbättrad och har nya modifieringar från år till år. Med målet att närma sig konkurrenterna i lössnö segmentets toppskikt. Vad har man då gjort för att bidra till detta? Minskad totalvikt med 5kg, lägre styrhöjare, mountain light dyna som både är smidig och lätt, smalt styre med tunt grepp för bra fäste, fotsteg som släpper igenom snö, inte bygger is och samtidigt ger bra fäste. Med det sagt så kommer denna maskin riktigt bra utrustad direkt från fabrik.

Personliga förbättringar

En sak jag ändå bytt ut på denna maskin är styrhöjaren. Den är lägre än original och det har jag gjort för att komma längre fram på maskinen. Det underlättar vid skråkörning och ger bättre kontroll på maskinen enligt mig. Det går att klättra och skråa riktigt brant med bra kontroll, men en nackdel som blir med detta är att skotern känns lite för aggressiv. Skidorna hålls ner så mycket att den istället känns lite tråkig. Så för att försöka balansera upp det litegrann släppte jag ett steg på balataremmen, vilken skillnad det blev! Skotern ställer sig rätt upp och blir riktigt busig i platt terräng. Men så fort det börjar luta uppför så börjar den istället att ”trencha” väldigt mycket. Den gräver ner sig i snön och skickar upp skidorna så att man tappar all fart framåt. Så det var inte riktigt resultatet jag var ute efter, bara att snabbt korta ner balataremmen igen för att den skulle få bättre framkomlighet i snön som är den viktigare egenskapen. Med det sagt så hade nog BRPs tillbehör för att snabbt justera balataremmen hade nog passat denna maskinen riktigt bra för att kombinera framkomlighet med lek!

Fungerar fjädringen till allt?

PPS²-DS+ heter fjädringen i boggien och den är bestyckad med KYB 36 plus kashima runt om hela maskinen, det vill säga även framtill. Det är lite enklare stötdämpare som är renoveringsbara och har lite mindre justering än värstingmodellerna. Det är förspänningen på fjädrarna som går att justera på dessa och det har under början av säsongen fungerat riktigt bra. Denna LYNX SHREDDER DS 3900 har känts riktigt smidig och lättkörd i lössnön. Fjädringen har känts mjuk och följsam som gjort att det varit lätt att bryta den från sida till sida, lite hopp har jag även hunnit med och känslan när maskinen träffar snön i landningen har varit mjuk. Men nu under senare delar av säsongen har snön hunnit både töat och satt ihop, så det är knallhårt bitvis. Jag upplever då att dämpningen blir för mjuk om man gillar att hoppa eller köra lite hårdare. Jag har testat att spänna fjädrarna det som går men en RE modell skulle nog passa mig lite bättre istället där det finns betydligt mer att hämta från fjädringen. Så till lössnökörning har de fungerat bra, och är det hårdare underlag så får man vara beredd att fjädringen kan bottna ibland under vanlig körning. Men en sak är säker, Lynx har riktigt bra komfort på sina maskiner!

kraft utan kompromiss

En sak som jag tycker fungerat över förväntan trots dåliga snöförhållanden är kylningen på skotern. Det har som sagt bitvis varit riktigt hårt, men så länge isrivarna har varit nere har det räckt för att kyla maskinen. Så tempen har sällan varit något jag behövt tänka på eller hålla koll på. Bränsleförbrukningen är också en grej som överraskat mig på LYNX SHREDDER DS 850 E-TEC TURBO R. Den har knappt dragit något mer bränsle än en maskin utan turbo. Detta har vi enkelt kunnat kolla då Evelina kör en 850 E-TEC utan turbo. De har alltid gått nån liter mer när vi tankat Lynxen men de är försumbart då vi kan ha kört lite olika mycket också. Så det är ett riktigt stort plus att bränsleförbrukningen är så låg trots att det finns riktigt mycket effekt i motorn. Oljan är också en grej som imponerar lika mycket. Det går väldigt lite olja och dessutom har de gjort det så otroligt enkelt att fylla på olja. Tack vare den smarta designen med en liten kåpan som öppnas enkelt med ett enda spänne på sidokåpan, så kommer man åt att fylla olja direkt.

Stabil vinter, spännande vår

Så för att summera maskinen hittills är jag väldigt nöjd, den har varit otroligt driftsäker och säsongen har flutit på helt utan problem. Lynx DS trivs absolut bäst i kall pudersnö men jag väntar nu med spänning på att få testa hur den kommer att kännas att köra i härligt vårföre, när det blir riktigt slushig snö! Vi har förhoppningsvis riktigt varma och fina dagar att se fram emot innan denna säsong når sitt slut.

Försäkra din Snöskoter via LÄNSFÖRSÄKRINGAR

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Se några SledtraxTV

Gillar du kläderna? Titta in KLIM

Läs mer på LYNX

Kontakta din lokala LYNX handlare:

LINDROTHS MOTORCENTER

MJM POWERSPORTS

TRAKTOR & HUSVAGNSSERVICE

CROSSFIX

LJUNGBERGS MOTOR

KALIX MASKINER

OKTAN SVERIGE AB

E-SON MASKIN

SN MOTORSERVICE

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen