Kontakta oss

Sledtrax testar

SKI-DOO SUMMIT ADRENALINE 146” – VI UTRUSTAR!

Att få en mountainmaskin att kännas både busig och lättkontrollerad handlar mycket om rätt inställningar, smarta funktioner och innovativa tillbehör. Denna Ski-doo Summit Adrenaline med Edge paketet har vi testat hur man med enkla medel kan påverka både framkomlighet och körkänsla oerhört mycket. Med en enklare basutrustning kryddad med tillbehör– hur har allt detta tillsammans påverkat upplevelsen bakom styret?

Enklare fjädring – hur påverkar det körningen?

Denna Adrenaline med Edge paketet är som vi tidigare nämnt en av de billigare maskinerna i mountain utbudet, och har därför även enklare fjädring. I många fall behöver man ju transportera sig efter leden och då känns det att dämpningen är väldigt mjuk, den kränger och känns tippig i kurvorna. När vi sedan viker av leden för att njuta av det vi kom för – friåkning, har jag vid mjuk snö tyckt att  fjädringen räcker för mig som inte hoppar stort och liknande. Däremot när det varit blötare och tyngre snö upplever jag att skotern nigit ner lite väl lätt då dämpningen inte orkar hålla emot. Nu när det blivit hårdare före, igen, så märks det mer att fjädringen är enklare och inte sväljer ojämnheter i snön lika bra. Man får vara redo när det slår emot under skidan eller boggien för att inte studsa iväg i fel riktning. Men å andra sidan har vi då istället andra modeller med bättre fjädring att luta oss tillbaka på om de är det man är ute efter.

En gamechanger

För att göra denna Summit extra busig och lekfull men även förbättra framkomligheten har vi monterat en snabb justering till balataremmen. Genom att vrida på flärpen gör du balataremmen eller som den kallas -stopremmen längre eller kortare. Om du vrider den på ”precision” kommer maskinen att  pressas ner mot backen och inte resa lika mycket, vilket gör att du kan klättra brantare och hålla skotern enklare på en rak linje då nosen inte vill sticka uppåt lika lätt. 146″ har generellt en tendens att vilja resa mycket vilket gör den väldigt lekfull att köra, vill du däremot klättra så tenderar det mer att vara ett problem att den vill resa och du tappar drivet när mattan får mindre yta mot snön, därför är detta ett toppen tillbehör! Men vill du åka på rullen, göra vändningar och leka akrobat så vrider du den på ”agile” och du får genast en mycket lekfullare maskin. Detta tillbehör från BRP gör att maskinen får bättre egenskaper i framkomligheten men även busfaktorn blir högre. En funktion som jag aldrig vill vara utan nu när jag provat den, så enkel och smidig grej som ger så mycket för körningen!

Smidighet med för och nackdelar

T-motion innebär att vi har en ledad bakre sving som gör att skotern lättare kan vicka från sida till sida. Något som vi märkt av mer nu när snön blev blötare och tyngre och maskinen gärna vill resa är att den kan bli lite väl smidig i boggien, du får vicka en hel del med höfterna för att kompensera t-motion effekten. En smaksak helt klart, vid mjukare före och mer snö har jag upplevt det mer positivt med den smidigheten som den ger i skogen men nu när snön som sagt är tyngre och hårdare hugger den tag och styr mer vilket gör att boggien trycks från sida till sida.

Bättre grepp och stabilitet

När maskinen blir busigare får man se till att hänga med i svängarna, då kan grip plates vara ett bra tips. Med grip plates ”sugs” du som fast mot de knottriga silikonplattorna och kan hålla dig kvar på skotern lättare med mindre ansträngning.  Dessa klistrar du bara fast och kan sedan ta lös och använda igen, smidigt och lite mer ekonomiskt än att köpa nya om du byter maskin. Jag har även upptäckt att det är skönt att ha dem när man kör led, eftersom det hoppar och guppar en del efter lederna. Dessa gör att man sitter fast mer i maskinen och inte studsar runt lika mycket.

Mer kontroll på maskinen

Det justerbara bromshandtaget som även det kommer från BRPs tillbehörskatalog har vi monterat för att nå bättre och få ett ordentligt grepp. Det underlättar enormt samt ger kontroll och känsla när du ” kör med bromsen”. Att vara redo och nypa till med ett finger på bromsen är alltså i min mening otroligt betydelsefullt för kontrollen på maskinen och därmed körningen i det stora hela, och därför är ett bromshandtag som passar dig väldigt värdefullt! Med det sagt avrundar vi här och håller tummarna för att den tidiga våren vill hålla i sig ett bra tag till, vi vill ju njuta av våråkning i solsken och slush tillsammans med Ski-doo Summit Adrenaline 146”!

Gillar du kläderna? Titta in Jethwear

Försäkra din Snöskoter via LÄNSFÖRSÄKRINGAR

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Läs fler Sledtrax Testar

Kontakta din lokala Ski-doo handlare:

LINDROTHS MOTORCENTER

OKTAN SVERIGE AB

CROSSFIX

TRAKTOR & HUSVAGNSSERVICE

KALIX MASKINER

E-SON MASKIN

LJUNGBERGS MOTOR

SN MOTORSERVICE

MJM POWERSPORTS

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen