Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

LÅNGTEST RAPPORTERING – POLARIS 850 RMK KHAOS MATRYX SLASH 146

Efter att ha spenderat en hel del dagar bakom styret på vår Polaris 850 RMK KHAOS MATRYX SLASH 146 har vi lärt oss mycket om hur snöskotern är att köra, men även hittat några detaljer som vi önskat att se över för att anpassa den ännu bättre till vår körning. Följ med oss i denna delrapportering där ni får läsa mer om busfröet från Polaris!

Något vi kom underfund med vid det första körningstillfället var att detta är något helt annat än de 155” maskiner vi tidigare kört, här har man tagit ”busfaktorn” till helt nya nivåer. Inte bara de faktum att man var som helst kan dra upp skotern på vändhjulen, utan även med den lättsamhet man upplever när man hoppar över bäckar och andra hinder som kommer i ens väg. Det kan dock bli för mycket av det roliga och när man skall ge sig in i skogen för att klättra upplevde vi det nödvändigt att justera upp bakdämparen för inte tappa farten då skidorna skidorna annars lätt vill titta upp mot skyn. En justering som denna går bra att göra med originaldämpningen som för övrigt är väldigt kapabel, men för att få ett bredare spann av justering samt ta luft för kommande flygturer var vår första modifiering att byta stötdämpare till en uppsättning från Öhlins.

Nästa detalj vi valde att se över var framvagnen. När vi vid ett tillfälle blev lite väl närgångna med naturen uppstod det hastigt ett behov av en ny a-arm. Här kritiserar vi inte Polaris design, tvärtom, originalframvagnen är gjort med en medveten deformationszon som gör att övriga komponenter inte tar stryk när olyckan är framme. Men när prislappen för en nedre a-arm är närmare 3700kr är det lätt att motivera en uppgradering. Därför valde vi att gå på en lokalproducerad lösning av högsta kvalitet för ett schysst pris. En 36” framvagn från RP Equipment som man hittar för ca 6495kr får därför pryda fronten under den överskådliga framtiden. Skulle skadan repeteras är det till en mindre kostnad som man nästa gång gör reparationen.

När vi ändå är inne på uppgraderingar kommer vi osökt in på en ytterligare produkt från RP Equipment. Om än originalbågen bak på skotern utgör sin funktion så finns det mer att önska. För att få en styvare och mer hållbar bakdel har vi därför monterat den mycket slimmade lösningen från RP Equipment som man hittar för ca 2895kr. Utöver att man får en ännu smalare tunnel som kommer att tåla mer stryk får man även möjligheten till att byta ut själva bågen till en variant anpassad för dragkrok, vilket avsevärt ökar användningsområdet för vissa förare. Vi kommer dock inte att nyttja just den funktionen då vi har annan typ av körning i kikaren, men det känns bra att ha valmöjligheten om man skulle vilja ta en längre tur med pulka fram mot vårkanten. Monteringen av bågen var smidig, kräver inte att man tar lös boggien och kan med enkelhet utföras av en amatör-mekaniker.

En sista detalj som vi hunnit med att se över är att montera en ännu bättre nödstopp. Här skall polaris ha beröm som till i år kommit med en nödstopp monterad från kartong. Originalnödstoppen är det inte heller några egentliga problem med, men när vi vet att det finns en bra lösning på marknaden från Durapro kunde vi inte låta bli att få utvärdera även den prylen. Det som är unikt med denna är att den fästes magnetiskt, vilket gör att man på ett mycket enkelt sätt låter nödstoppen ”falla” på plats. Det kan låta som ett riktigt i-landsproblem att man måste trycka åter originalstoppen, men faktum är att man snabbt vänjer sig med denna smidigare lösning och nu finner det ganska pillrigt när man skall använda originalvarianten.

Med denna utrustning monterad är vi riktigt nöjda med hur POLARIS 850 RMK KHAOS är att använda och vi känner oss trygga i att slänga runt maskinen i skogsterrängen. Vi lär oss mer och mer för varje gång vi är ute och kör. Då och då förundras man av hur bra det går att köra med en så pass kort skoter, även när man klättrar. Teknisk skogsåkning ligger undertecknad varmt om hjärtat och efter ett antal dagar bakom styret på denna 146” känns det riktigt bra. Det är en viss utmaning att hålla momentet uppe när man skall skjuta upp för branta partier, men i tätare områden är det med sådan lätthet man svänger om skotern för att hitta nya linjer. Rolig körning är en garanti, oavsett terräng!

Det är med glädje vi ser fram emot kommande kördagar och vi hoppas att ni väljer att följa med oss. Längre fram under säsongen kommer det att komma fortsatta delrapporter och slutligen en summering av POLARIS 850 RMK KHAOS. Tills vidare kan ni ta del av mycket annat material både på SLEDTRAX men även på INSTAGRAM och FACEBOOK

Se fler SLEDTRAXTV

Kontakta din lokala Polaris handlare:

STRANDBERGETS MOTOR

TIDY POWERSPORTS

SN MOTORSERVICE

EFFEKT POWERSTORE

MOTORHUSET

PROENGINE

LINDROTHS MOTORCENTER

CAMP GAUTO

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

[adrotate group="2"]
Till toppen