Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

RAPPORTERING OM LYNX COMMANDER 900 ACE TURBO

Vintern tuggar på och efter flera dagar med härligt snöande ligger till slut ett rejält snötäcke i skogarna. Samtidigt blir dagarna allt längre, perfekt för oss skoterälskare som vill utnyttja helgerna till fullo. För vår del innebar det många mil på en mycket trevlig och komfortabel maskin, både långtur på skoterled och inte minst vid helgens efterlängtade djupsnökörning. Häng med på denna resa!

Vi börjar med ledkörningen, som blev ca 7 mil lång med varierande väder och mestadels väldigt fina leder. Den stora packlådan på hela 70 liter är perfekt till denna typ av utflykter, utan problem gick det att packa ner all mat och pelletsbrännare, ja till och med Muurikkan fick plats och fortfarande var det inte fullt. Det kanske är tur att det finns en varningsskylt att man inte får skjutsa barn i den. Om man trots det tycker att det är för litet lastutrymme finns det ännu större box på hela 135 l att köpa, men det alternativet ser vi inget behov av i dagsläget.

När man kommer till utrustning och tillbehör till en Lynx finns det väldigt mycket att välja på, allt från packboxar till isborrshållare, olika typer av rutor, styrväskor och mycket mer. Just denna maskin är en Limited edition och har mycket redan från leverans, men packutrymme i olika varianter får man sällan för mycket av och vi har valt till ett par Linq tunnelväskor på 18 l och 25 l som man smidigt kan montera av eller på beroende på hur mycket lastutrymme man behöver. Vi har även valt ett Linq bakre lasträcke som ersätter passagerarsätet för extra lastkapacitet när bränsledunk eller motorsåg ska med på färden. Det är en mycket enkel montering med ett gångjärnssystem så att det inte påverkar åtkomsten till utrymmet under lasträcket. 

Tidigare långturer har gett erfarenheten att extra handskar är nödvändigt. Det är lätt att bli både kall och blöt om händerna och ett byte av handskar kan vara det som avgör om det blir en trevlig resa eller ej. Av den anledningen valde vi till ett utökat handskfack, som även det är enkelt att montera och ger ett fint förvaringsutrymme på 4 l till extra handskar, glasögon och mindre saker som man har en förmåga att aldrig få för mycket av. En bonus är att motorns värme når handskfacket och sprids i detta vilket håller reservhandskarna varma till dess att man behöver dem. På locket till handskfacket monterar vi GPS-hållaren ordentligt skyddad bakom rutan passar den mycket bra, väl synlig ovanför originalmätarna och inte i vägen vid styret då man ska greppa burkremmen. Det utökade handskfacket var väldigt uppskattat vid vår långfärd.

Modul 1+1 säte med ryggstöd sitter standard vilket passar bra på vår långa utflykt, den är verkligen behaglig att åka på för passageraren, men även föraren får en bra körställning och frihet i körningen då det är väl tilltaget med plats.

Nästa utflykt bar i väg till djupsnöns förlovade land, där de kraftiga vindarna drivit ner fluffig nysnö i dalgångarna kring lågfjällsmassivet med meterdjup porös snö som resultat. Som vi längtat efter att testa Lynxen i dessa förhållanden! Men inför mer äventyrlig körning kan lite säkerhetstänk också vara bra, för man vet aldrig vad som kan lura under snön. Här kommer nog det förmonterade Heavy Duty bukskyddet väl till pass. Det har mycket bra passform och det känns tryggt med en extra skyddande plast för underredet, kedjehus och bromsskiva – kan förhindra dyra reparationer. Den främre originalfrontbågen fick ge platsen till en kraftigare frontbåge, som ger ett extra skydd och ett kaxigare uttryck. Det tål dock att nämnas att det inte var helt enkelt att montera även om det är bra passform, då det är mycket att demontera och återmontera. Prata därför med din lokala handlare om ni funderar på att montera detta tillbehör på er maskin. 

Väl framme bär det raskt i väg till skogs, med förhoppningar om bra körning. Färden börjar med lågväxeln i för att smyga fram genom terrängen, ett mindre lyckat drag visade det sig. Det tog stopp ganska direkt. Taktiken fungerade inte, att köra i pudersnön med den här maskinen är inte något söndagsjobb där man kan ligga på lågväxeln och njuta. Nej, man får använda den kraftfulla motorn och verkligen gasa! En hel del fram- och backkörning blev det också, vilket ju är otroligt att det går över huvud taget i detta före. Bara att inse att vår invanda taktik vid lössnökörning inte passar denna maskin. Nu var det ganska extrema förhållanden att köra i, då det inte fanns mycket botten i snön och terrängen var väldigt brant, men kanske är det så att man måste komplettera med en matta med högre kammar för att kunna glädjas över djupsnökörningen den korta period som den varar, eller hitta flackare terräng att färdas i. Det var i varje fall tur att vi hade en spade monterad på skotern, den kom väl till pass och användes flitigt denna dag, om än inte bara till denna maskin.

Trots förhållanden i djupsnön, så går maskinen i det stora hela väldigt behagligt, vi får dock träna mer på en annan körstil än vad vi är vana vid. För att sammanfatta det hela så är vi fortfarande nöjda med maskinen, men den lever inte riktigt upp till de förväntningar som vi hade på lössnökörningen. Nu blickar vi fram mot det som kanske är maskinens rätta element – att dra ved, slädar och sladdar. Mer om det kommer längre fram!

//CHRISTER

Försäkra din snöskoter via SVEDEA

Läs fler SLEDTRAX TESTAR

Kontakta din lokala LYNX handlare:

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

LINDROTHS MOTORCENTER

E-SON MASKIN

SN MOTORSERVICE

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

[adrotate group="2"]
Till toppen