Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

LÅNGTESTRAPPORT APLHA ONE

Senast det knappades febrilt på tangenterna i Alpha One-långtestanda var mitten av februari. Sedan dess har vi definitivt hunnit bekanta oss mer med katten från Thief River Falls som gått från vildkatt till den lite mer tama varianten då samspel är ett ord som nu mer beskriver förare och maskin oerhört bra. Med det sagt är det hög tid för oss att dela med oss av en lättare överblick på de 50 mil som mattan hittills snurrat. Låt oss kalla det för delårsrapport.

Första milen tickade på relativt snabbt även fast snöbrist var ett mycket välkänt ord vid denna tid. Milen tickade på trots det och maskinens första service började närma sig. På den här maskinen är det nämligen första service redan vid 25 mil. När de digitala siffrorna i displayen började krypa in och passera tjugo mila sträcket var det dags att lyfta på luren och kontakta Mellanströms Motor för att boka tid för service av maskinen. 

Första servicen skulle man kunna säga är mer eller mindre en grundtillsyn där de bland annat ser över bultar, mattspänning, smörjer upp rörliga delar i boggin och byter olja i kedjehuset. Med andra ord inga större ingrepp, men en mindre tillsyn för att se att allt är okej. Första servicestämpeln pryder nu mer serviceboken och nästa miltal att vara uppmärksam på är 150 mil när nästa service väntar, till dess får vi se till att själva hålla koll på maskineriet och ge den tillsyn.

Under första servicen uppdagades det sig att slidesen tagit en del stryk på grund av att mattan inte varit tillräckligt spänd. Här fick ägaren ta fram skämskudden och beställa efter nya slides och när de anlände var det dags att dyka in garaget för att montera de nya som går relativt fort. Vi släpper på mattspänningen och lossar fyra bultar och vips är boggin redo att lyftas ut och slidesen är lättsamma att byta. 

Monorailen har väckt en del frågetecken och vi har fått ett flertal frågor om Alphan har en slides under hela monorailen, något som säkert många av er fortfarande funderar på. Jag tänkte räta ut det frågetecknet, faktum är att den har två slides. En på vardera sida av boogieskenan. Nästa fråga som ofta kommer på tal är om slitaget på slidesen blir mer med enkelskenan, även det tänkte vi ge svar på. Slitaget efter att vi monterat dit nya slides och sett till att mattspänningen är optimal har vi ingenting att anmärka på, inget ovanligt slitage har hittills uppdagats.

Uppstarten på denna säsong förknippas starkt med ordet snöbrist och de flesta som vi kört med tidigare denna säsong har fått ordentliga känningar och kört sönder näst intill varje sväng, något som definitivt slår hårt på den redan begränsade körtiden men det slår även en del hål i pengapåsen. Tack och lov har Alphan än så länge klarat sig undan dessa sönderkörningar och har inte varit i behov av en enda omplåstring hittills, ännu rockar den på och även jag.

När hoppets låga om mer snö näst intill slocknat var det som att han där uppe hört varenda skoteråkares bön om mer snö och Norrlands inland var helt plötsligt uppfyllt med rejäla snömängder och det bjöds äntligen upp till kanske säsongens bästa körning. En helg där kemin mellan maskin och förare stämde till hundra procent och vi blev ännu mer övertygade om vilken potent maskin detta är.

Hur alphan upplevs att köra och hur den beter sig har vi gått in på i tidigare artiklar. Där har vi bland annat nämnt hur otroligt lätthanterad och samarbetsvillig denna maskin är, något som vi självklart håller fast vid än idag. Men är det något som verkligen imponerat under dessa femtio mil är det driftsäkerheten. Remproblem? Inte en tillstymmelse till remsprängning. Har kastat ett och annat öga på variatorremmen innan det är dags för nya äventyr, den ser ut som ny men givetvis följer en extra rem med som ett ess i rockärmen om det skulle överraskas med en remsprängning. Motorproblem? Det lyser gladeligen med sin frånvaro. 800 c-tec2 motorn är väldigt driftsäker och pålitlig och det väcks helt klart ännu mer förståelse till varför Arctic cat väljer att behålla den här motorn även i år, varför ändra ett vinnande och driftsäkert koncept?

Det finns knappast något som uppskattas mer av en skoterförare än en driftsäker skoter med en rolighetsfaktor som slår i topp. Här har vi verkligen en potent och fullbordad lössnömaskin som vunnit min fulla tillit, en tillit som vi hoppas håller i sig säsongen ut och om den gör det? Det får ni läsa mer om i summeringen av långtestmaskinen.

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

  • Wheelie wednesday when Amanda is testing our Summit project sled 🚀❄️ #wheeliewednesday #skidoo #snowmobile #happyeaster

Följ SledtraxTV!

Till toppen