Kontakta oss

Sledtrax testar

LYNX BOONDOCKER RE 3900 850- LÅNGTESTRAPPORTERINGEN FORTSÄTTER

Maskinen är tillbaka efter incidenten med stenen som vi råkade utför tidigare i vinter. Motorn har passerat inkörning och Lynx Boondocker re 3900 tuffar på för fulla muggar. Vintern är tillbaka med full kraft och snöförhållandena är rent ut sagt magiska.

LYNX BOONDOCKER RE 3900 fick sig en riktig omgång efter mötet med en dold sten i bottenlös snö. Skotern lämnades in på Modshop i Arvidsjaur för inspektion eftersom en framvagn från Z-broz var monterad sedan tidigare. Det hela slutade med ett försäkringsärende via Svedea. Här vill vi berömma både Svedea och Modshop för ett verkligt smidigt bemötande och underbar service från båda håll. Svar från Svedea efter anmälan skedde på en svinblink.

På Modshop fixade de skotern körbar direkt. Till saken hör att Zbroz-delar inte fanns hemma i lager utan en orginal övre a-arm fixades fram och fick bistå tills Zbroz A-armen dykt upp. Hade jag varit tvungen att vänta på den, hade skotern varit borta i över en månad, då just den leveransen strulade en aning, men här briljerade Modshop som sagt.

Vid olyckstillfället hade Lynxen gått 15 mil, och inkörningen tickade ner i rasande takt. Men vid 17 mil på väg hem från en fantastiskt härlig dag i klättringens tecken så rasslar det till under vänster sidokåpa. Till i år finns det en ny rem som ska vara betydligt starkare men vi har ej haft någon sådan på vår testmaskin, kanske kan det vara lösningen till bättre livslängd. När den nya remmen åkt på fortsatte färden vidare hemöver, ett bra tillfälle att köra in den på. Förra året så kunde man reklamera remmen bara genom att uppvisa en trasig rem.

Nytt för i år är att skotern måste in på inspektion vid remhaveri. Det kanske låter krångligt, men tanken bakom det hela är att en mekaniker ska kunna upptäcka eventuella brister och på så vis kanske få bukt på problemet direkt om något som inte stämmer upptäcks. Lynxen lämnades in på LELU AB där de smidigt kikade över maskinen, åtgärdade en servicebulletin på ett slangklammer och givetvis skickade med en ny rem.

Nu var det äntligen dags att få testa det finska Lodjuret ute i massor med fluffigt puder. En snödump på närmare 50 centimeter har verkligen livat upp vintern som verkat allmänt snöfattig. Lynx Boondocker RE 3900 är ingen renodlad klättermaskin utan ett mellanting av mountain och ledsmiskare, men den imponerar stort i den enorma mängden pudersnö.

Den kliver inte riktigt lika lätt upp ur snön som sin bror med beteckningen DS istället för RE, men den är inte långt bakom. Här förvånar den till det positiva. Branta linjer klarar den upp med bravur, skråkörning lika så. Den imponerar nästan överallt där vi drar fram. Hade det suttit på tretumsmattan kanske den poppat aningen lättare, men vi får helt enkelt leva på lite mera trackspeed. 

Vi har även tagit tag i saken för att kunna bruka den 36 tum smala framvagnen fullt ut, vi har bytt dämpare till Fox float 3:or med Evol-kammare. Det stod mellan att korta ner orginal stötdämparna eller skifta stötdämpare för att kunna svänga fullt ut.

Nu dansar maskinen efter minsta lilla vink. Motorn är även den inkörd, det skedde vid drygt 25 mil. Efter att inkörningen är över går den renare och det känns som att effekten är aningen högre än under själva inkörningsprogrammet. Vi har fått klicka ner ett klick på primären för att inte Lynxen ska övervarva, så allt kan inte bara vara inbillning.

En liten bit in i mars kom även vintern tillbaka med dunder och brak, ungefär femtio centimeter vitt guld på två dygn. Snacka om energiboost deluxe! Lynxen lastades och möte med polarna var förbestämt. Skotern hade rullat ca 32 mil när den lastades av från släpvagnen. Siktet blev ett stort berg med hyfsat öppen terräng. Det kan vara fördel att kunna ta lite extra fart och inte ha det allt för tätt mellan träden när det kommit så pass mycket nysnö. Återigen imponeras jag över Lynxens fina gång i den lösa snön. När man kört fast räcker det oftast med att trampa lös runt fotsteg och sedan satsa vidare.

Mellan all lössnökörnig har det hunnits med att testa hur den beter sig på led. Svaret på den frågan är, här har vi en skoter med sann Double Nature. För när guppen tätnar och ryggarna blir höga trivs Lynx RE3900 som fisken i vattnet. Kommer man till ett parti på leden där ena sidan är slät och den andra ser ut som en puckelpist håller man gärna mot den knöliga sidan.

Den fullkomligen äter gupp till frukost. Det är först i tightare kurvor man märker av längden på maskinen. Men innan det kan man nästan tro att man sitter på en kort racermaskin. Nu har maskinen passerat 50 mil och vårvintern är här. Därför har det skett ytterligare en förändring. Vi har monterat en förstärkt dragbåge och dragkrok för att kunna ta med familjen på alla härligheter som vårvintern har att erbjuda. Vi kommer att rapportera om hur Lynxen klarar av att agera familjemaskin, håll koll efter nästa uppdatering !

Läs mer om Lynx Boondocker RE 3900

Se vår Review av Lynx Boondocker RE 3900

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen