Inte helt otippat får Lynx ta del av Rotax värsting 850 E-TEC till 2018. Det var väl ungefär lika oväntat som att bensinpriset ökar, men att nästan hela flottan fått ett nytt chassi var en mer otippad nyhet. Men fyller man 50 år som skotertillverkare så är det väl lika bra att slå på den stora trumman direkt. Modellflottan är frukten av tre års arbete med projektledaren Janne Tapio i spetsen. Håll i er för nu kommer Radien!
Ja, Lynx namn på chassit är alltså som traditionen bjuder inte samma som hos storebror Ski-Doo. Radien är den finska motsvarigheten till Rev Gen4 som vi har sett från det kanadensiska koncernsyskonet. Men tro nu inte att det är samma prylar helt och hållet och att det bara är namnet som skiljer. Lynx har även till 2018 tagit tillfället i akt och producerar en rad egna lösningar för att särskilja märket och skapa en egen identitet. Utseendet är ganska snarlikt men inga kåpor eller plastdelar är likadana. Faktum är att Lynxen till och med är lite smalare i chassiet.
När det kommer till djupsnömaskinerna har man verkligen gått “all in” och gjort gamla BoonDocker trenian och fyrettan till riktigt renodlade lössnömaskiner. Tunneln har gjorts kortare och stänklappen är en ny variant som är infäst i bakre delen av boggin. Nu finns det inte längre en båge som tar emot när skotern reser sig för långt, det gäller att ha bra kontroll på gastummen. Just att buksidorna är smalare än de är på Summit – tillsammans med extrema saker som det här med tunneln och fotstegen i kombination med en rejäl bantningskur på hela 20 kilo gör att Lynx till 2018 på fullaste allvar tar upp kampen om köparna i lössnösegmentet. Om den rår på de övriga märkena får vi se vid jämförande tester längre fram, men en första provkörning i Rovaniemi ger mersmak och bådar väldigt gott.
Förutom att Radien har ersatt Rex2 i nästan hela modellflottan så kommer även några andra nyheter, en ny skida bland annat och givetvis, med tanke på femtioårsjubiléet, en “50th” specialare. Detta i form av en specialdesignad Commander Ltd.