En legend har än en gång hittat ner i en ny plattform. Till 2021 kommer Lynx 59 Ranger att husera i det nya Radien X chassit. Ett stort steg framåt i rätt riktning, både vad det gäller köregenskaper och fjädringsinnovationer. Lynx 59 eller som ännu längre tillbaka Lynx 5900 har alltid varit en storsäljare hos Lynx. Kategorin ägare till dessa maskiner har i regel varit fiskare eller någon som arbetar med sin maskin, för mångsidigheten är en av de stora fördelarna i 59-ledet.
Till i år hittar vi flertalet nyheter på 59 Ranger . En stor nyhet är den nya 600 efi motorn. Den ska gå snålt, vara stark och göra så att maskinen behåller ett attraktivt pris. Tyvärr saknas en gosig detalj på 600 efi. Den får inte växellåda med 2 växlar framåt. Väljer man istället Ranger 59 600 ace och betalar ytterligare 28 tusen svenska riksdaler får du tillgång till växellåda. Använder man maskinen i skogen där det skall dras tunga saker så som timmerdoning med vedlast, då är växellåda på maskinen att föredra.
Nu sätter vi oss bakom styret.
Förarmiljön är det inget fel på och körställningen känns ergonomisk och genomtänkt. Termometern ute visar att kvicksilvret kryper förbi -15 grader. Med en knapptryckning startar den lilla 4-taktssnurran direkt trots kylan. Motorn får gå en minut och bli lite varmare innan högväxeln petas in och färden tar fart. Gången på leden är mjuk och stabil. Den inbjuder inte till någon direkt busighet, istället bjuder den på en framtoning av lyxig touring. Den höga vindrutan, den tystgående motorn och den bekväma komforten samspelar harmoniskt. Efter nästa kurva trycker vi på gasen en aning, en liten tempohöjning. Färden är fortfarande stabil, men det blir en aning ansträngt. De 64 starka hästarna få allt jobba, men fortfarande utan att leva om. Lfs-fjädringen fram i kombination med easy-ridefjädringen i boggien tar emot knölarna som finns utan att svettas ihjäl.
När leden är avklarad styrs kosan in i skogen. Lågväxeln petas in och vi kör in där skogen tätnar. Sakta smyger vi på den hårda snön mellan björkar och snår. Plötsligt hörs ett ljud från motorn, det är fläkten som går igång. Maskinen är utrustad med luftkylare och fläkt för att minimera varmgång. Kalasbra när man smyger runt i tät terräng i väldigt låga farter. Snödjupet är det inget fel på men den senaste tidens blida och härliga solväder har gjort snön väldigt kompakt, så fördelarna med fläkt blir fort märkbar. En maskin utan fläkt hade fått jobba för att hålla nere motortemperaturen i dessa förhållanden.
Lastmöjligheterna på en 59 Ranger är väldigt generösa. Ett stort lastrack runt tunneln med möjlighet att montera stora packlådor eller bara spänna ett lastnät över en rejäl hög med ved där bak. Varför inte montera en isborrshållare på sidan av din 59 Ranger eller ett tillbehör för att enkelt kunna montera på motorsågen. 59 Ranger är en maskin som funkar utmärkt både för familjen när det är dags att dra pulka, arbetaren i skogen eller fiskaren för att ta sig ut på den hårda vårvintersnön för att tidiga morgnar ta sig till sin favoritfiskesjö. 59 Ranger är en maskin där man inte behöver spendera en förmögenhet, men fortfarande får väldigt mycket skoter för pengarna.