Sledtrax testar
LYNX BOONDOCKER 600R – SLUTSUMMERING
Det viskades vitt och brett i stugorna om vilket otroligt framsteg Lynx gjort med nya 600R motorn och vilken maskin de tagit fram. Rapp, lätthanterad och riktigt backcountryvänlig. Lovorden var många och förväntningarna var höga, så frågan ni ställer till oss lutar säkerligen mot – levde den upp till era förväntningar? Sledtrax har satt Lynx Boondocker 600R på prov under säsongen och äntligen är det dags att dela med oss av slutresultatet.
Driftsäkerheten har varit ett faktum
Säsongen har bjudit på en förvånansvärt lång vinter och körning i varierande förhållanden. Allt från en knaper snömängd under försäsongen till rena vinterparadiset i inlandets granskogar. Lynx boondocker 600R har verkligen imponerat rakt igenom med sin driftsäkerhet. Vi har utsatt den för körning i varierande förhållanden och omväxlande körning och inte ett enda problem har vi stött på, Inte en tillstymmelse av reparation. Mattan har ett skick som ny trots att vi hamnat i fadäser. Inte ett enda bortfall av kammar och ingen skada heller för den delen, något som vi verkligen imponerats över.
Många ifrågasatte remförbrukningen innan vi ens plockat ut maskinen. Vi måste erkänna att lite skeptisk var vi med tanke på resultatet av remförbrukningen tidigare år i BRP-stallet men här fick vi en sprätt på näsan för att vi var skeptisk då de visat sig att Lynx boondocker 600R inte tuggat i sig en enda rem denna säsong. Exakt vad det beror på har vi inget direkt svar på mer än att vi är väldigt tacksamma över resultatet.
Körupplevelsen
De problemfria milen har tickat på och vilken känsla det är att köra en maskin som andas pålitlighet istället för verkstadsbesök. Körmässigt har vi en positiv känsla att dela med oss av. Den är i helhet väldigt lätthanterad och den känns väldigt rapp. När det är dags att ta sig an de brantare backarna gör den det med bravur även fast detta är lillebror till 850, 600an räcker längre än ni tror.
Lynx boondocker 600R är inte lika extremt resvillig som storebror, men detta har varit rätt tacksamt när vi haft klättring i kikaren. Motorn har imponerat på oss, den svarar bra och ger en fin respons vid omtag. Vid skråkörning är den fortfarande väldigt lätthanterad men har ibland en tendens till wash-out. I det stora hela har lokatten verkligen bjudit in till lekfulla dagar.
Förarmiljön
Förarmiljön är minst sagt trevlig. Kåporna är utformade på ett bra sätt och är sällan i vägen, det är gott om utrymme. Originaldynan på lössnömaskinen är bekväm vid transportkörning. Ser vi till lössnöåkning där den hör hemma är den relativt smidig och gör det lätt att förflytta sig på maskinen om vi kollar från grabbarnas perspektiv. Från min synvinkel, som är väldigt liten är den fortfarande inte optimal men det åtgärdade vi genom att montera skinz dyna. Fotstegen bjuder på ett bra grepp vilket vi uppskattat när vi trixat oss fram i snårskogen och hoppat mellan fotstegen.
Tillbehörens presterande
Modshop har ett väldigt nära samarbete med Skinz och en enorm kunskap inom eftermarknadens värld. Vi valde därför att vända oss till Modshop när det vankades lite personliga inställningar och andra uppdateringar på Lynx Boondocker 600R.
Originalfrontbåge byttes ut till Skinz frontbåge. En rejäl frontbåge som skyddar fronten och buken och som dessutom har deformationszoon. Säsongen har gladeligen inte bjudit på några krascher men utifrån utformning, design och stabilitet är skinzbågen definitivt en bra uppdatering.
Vi välkomnade även Skinz Lynx Radien G4 DS3900 bakbågen till boondockern. En stadig bakbåge som är mer greppvänlig. Utformningen är anpassad för att inte bygga lika mycket is mellan lyftbågen och baklyset, något som vi uppskattat väldigt mycket. Enda nackdelen med bågen är att vid montering av BRPs tunnelväska passar inte fästena då bågen tar plats från dessa, men efter lite modifiering på plastdelarna till fästet sitter nu väskan på plats.
Vi är alla skapt i olika former och har därmed olika förutsättningar och här kommer tre viktiga anpassningar efter mina egna behov. Styre, bromshandtag och dyna. Originalstyret är för mig alldeles för högt och bytte därför till en lägre styrhöjare på 4” och till ett Skinz rasmusen Handlebar. Med ett lägre och smalare styre upplever jag maskinen mer kontrollerbar. Jag får bättre körställning och mer kraft. Något som verkligen föll mig i smaken med Rasmusen styret är att det är förböjt där styret ska greppas vilket gör att du får ett otroligt bra grepp och med ett smalare styre får jag ytterligare mer kraft.
Originalbromshandtaget byttes ut till ett eluppvärmt bromshandtag från skinz. Detta bromshandtag har underlättat otroligt mycket för mig. Bromshandtaget är justerbart och går därför att anpassa efter eget behov och för mig blev det en enorm skillnad när bromshandtaget blev lättillgängligt.
Originaldynan kan tyckas vara liten och smidig på Lynx boondocker 600R men när skinz dynan monterades blev det svart på vitt vilken otrolig skillnad det gör. Stadiga 162cm på höjden gör att det ofta är problematiskt för mig när det är dags att hoppa mellan fotstegen då dynorna vanligtvis är alldeles för osmidiga. Här har skinzdynan räddat många situationer. Den låga smala dynan gör att det är oerhört smidigt att förflytta sig på maskinen. Enda nackdelen med denna dyna är att den inte är lika bekväm som originaldynan under transportsträckorna.
Från fabrik är bromsvätskebehållaren tillverkad av plast vilket gör att det är lätt hänt att den går sönder. Vi valde därför att montera break protector från TKI vilket har räddat behållaren de gånger vi ofrivilligt varit nära.
Sammanfattning av maskinen
Lynx boondocker 600R hade minst sagt höga förväntningar på sig när säsongen drog igång. Det är trots allt lillebror till 850 men 600R har verkligen gett ett oerhört gott intryck på oss. Det är en driftsäker, lätthanterad och busig maskin som i det stora hela är mer än tillräcklig. Stundvis märks det att en 850 hade bjudit upp mer till lekfullhet men 600an har verkligen tuffat till sig om vi ser till tidigare år och är väl värd sin uppmärksamhet.
Läs fler LÅNGTEST
Kontakta din lokala Lynx handlare: