Det var ingen underdrift att vi var taggade på att få hämta den nya Lynx Boondockern i år. En helt ny maskin, som har lagt upp förväntningarna rejält sedan provkörningarna i våras. Men hur kommer allt att fungera? Det fanns ju trots allt lite barnsjukdomar på Ski-doos maskiner förra säsongen, frågan är om man har kommit till rätta med dessa i år… En sak är dock säker och det är att vi på Sledtrax kommer att testa Lynxen ordentligt i vinter för att få svar på det.
Men först hämtar vi upp maskinen hos Sixten Nilssons motorservice i Boden. Efter ett telefonsamtal från ägaren Kenneth Palmér om att Lynxen var redo för upphämtning. Vi han knappt lägga på luren innan släpet var kopplat och vi var på väg mot den nya Boondockern.
Inne i butiken är det välfyllt med både skotrar, tillbehör och kläder. När väl handslaget och papperna var klara var det dags för en teknisk genomgång med Kenneth. Även om man har koll på det mesta kan det vara bra att få lära sig om alla nyheter på maskinen.
Grabbarna på verkstaden har minst sagt fullt upp och vi tackar för bra service och snabb leverans.
Nu lastades Boondockern på släpvagnen för att komma till sitt nya hem i väntan på första svängarna.
Tretumsmattan och Shot startsystemet sitter monterat precis som vi beställt den och Shot starten är kanske det mest intressanta här.
Nu får vi chansen att testa denna i både kallgrader och se hur länge skotern kan vara avstängd men ändå starta med ett knapptryck.
En positiv överraskning var att Lynx redan monterat ett lössnöfilter framför de främre luftintagen, och vi slipper skaffa dessa separat som det var på Ski-doos maskiner förra säsongen.
Nu får vi också se den nya stänkskärmen som Lynx valt att använda. På prototyperna var stagen från boggiskenorna gjorda av plast. På produktionsmaskinerna är dock dessa utbytt mot stag i aluminium istället och det känns betydligt starkare och stadigare.
Fotstegen har fått sig lite starkare material för att bli styvare än på prototyperna, vilket känns när man står på dom. Inte mycket till svikt här inte.
I övrigt hittar vi samma förstärkningar av chassit och förändringar av primärvariatorn som man valt att göra på Ski-Doo Summit modellerna inför året.
Det bästa av allt är att vi faktiskt har hunnit åka en sväng med Lynxen om än bara några få mil. Men maskinen känns riktigt bra redan och efter en kort stund börjar man vänja sig med hur den beter sig.
En första känsla är dock solklar och det är att vi aldrig kört en så lätthanterad lössnömaskin från Lynx tidigare.
Den här vintern kommer att bli riktigt spännande, kanske kan man nu trycka ner konkurrenterna från de högsta pallplatserna?
Det är så klart för tidigt att utröna än men vi känner redan att potentialen helt klart finns där i år! Under första turen körde vi cirka 4 timmar och Shot systemet fungerade precis som det skulle göra.
Man behöver bara vänja sig med att hålla knappen intryckt en stund tills motorn har hoppat igång, är man för snabb att släppa knappen händer det ingenting.
Trots en kort premiär känner man ändå att man inte tröttat ut högerarmen genom alla starter man gör, vilken kanonuppfinning.
Nu hoppas vi bara att den fortsätter att leverera under resten av säsongen.
Motorn känns rå när den är ny och med bara några mil på nacken känner man att den blir piggare och piggare. Även gassvaret väcks till liv när man fått några mil på kolvringar och vevlager.
Nu fortsätter vi testa Lynxen och förhoppningsvis har vi fått en hel del mil på maskinen till nästa rapport.
Då kan vi gå in mer på djupet hur Boondockern levererar och fungerar.
Med denna kanonstart på säsongen har vi inget annat än höga förhoppningar på en fortsatt vinter där vi får utnyttja maskinernas fulla potential.