Kontakta oss

Sledtrax testar

Lynx Boondocker DS 3900 850 E-TEC – Nykomlingen som kunde briljera.

Efter första året med Lynx nya Radien chassi kan vi sammanfatta vårat långtest av Lynx Boondocker DS 3900 850 E-TEC. Maskinen har på det stora hela överträffat våra förväntningar även om vi har haft lite bakslag. Med snödjupen vi fick uppleva under fjolårsvintern kan vi med gott samvete säga att denna sisuladdade pudermaskin hade mycket att leva upp till. Hur det gick sammanfattar vi nu!

Vi hämtade ut vår långtestare hos Sixten Nilssons Motorservice i Boden i november förra året, vilket kändes lagom i tid innan den riktiga vintersäsongen skulle dra igång. Som tur var kom vintern i tid och redan i början av december fanns det gott om snö på sina håll.
Men starten på säsongen skulle visa sig få lite väl mycket dramatik till en början, då det tog tvärstopp efter endast 3 mil. Efter att vi öppnat sidokåpan där det visade sig att remmen hade fått nog och formligen exploderat, så pass att det slagit hål i bukplasten.
 

Efter det åkte vi tillbaka med maskinen till handlaren som redan hade fått lite info från Brp då fler råkat ut för liknande problem. Anledningen till att remmen gett upp visade sig vara hållaren till variatorskyddet som kommit i kontakt med remmens ovansida. I och med att remmen börjat töja ut sig efter dom första milen var den lite längre än från början. Det resulterar i att när man tvärt släpper gasen kan remmen kasta ut en aning och komma i kontakt med variatorskyddet, som skalar remmens ovansida och hållfastheten försvinner.

För att åtgärda detta monterades en ny bukplast som tätades mot chassit för att inte släppa in snö, variatorskyddsfästet bockades om för att ge mer utrymme. Vid fotholken monterades en skyddsplåt för att stoppa snö från att sugas in i variatorerna. Sedan har vi även varit noga med att kolla spänningen av variatorremmen.

Nu var det återigen full fart ut i pudret och maskinen går som kulor och krut, smidigheten i nya Boondockern är något helt nytt från Lynx. Den känns lätt på skidorna utan att den har sämre styrning, här är balansen perfekt vilket gör den lättstyrd också. Om man vill kan man få skidorna att peka rätt upp genom att luta bakåt, men lika lätt kan man hålla ner skidorna genom att stå långt fram. Vi har hört att en del tycker att den reser alldeles för mycket men som långtestare av denna maskin håller jag inte med. Visst lutar man bak och spettar på kommer man att slå runt baklänges men det känns som man kontrollera det genom vart man står på maskinen. Det kanske också beror på att undertecknad är kort och står per automatik nära styret.

Men i mitt personliga tycke är Boondocker precis som jag önskar, den reser när man vill och håller ner skidorna när man vill klättra.

Den kortare tunneln som ger Lynxen ett eget utseende gör verkligen maskinen lite smidigare, skråkörningen flyter på fint när det är mindre tunnel som styrs av snö. Framförallt när snön har satt ihop en aning och är kompaktare än kall pudersnö.
Det som vi befarade kunde vara en nackdel är att kylningen skulle bli sämre.
Men med den specialgjorda stänkskärmen var känslan nästa tvärtom, det är otroligt bra kylning för att vara en lössnömaskin. Nu kör vi oftast med isrivarna nere vid ledkörning bara för att skona slides även om kylningen varit tillräcklig.
Vi körde dessutom mestadels utan stänkskärm för att mattan ska ha fritt bakåt när vi backar i lössnö, och trots att vi kört utan den har kylningen fortfarande varit bra!

Under den kortade tunneln har vi en ny PPS RADIEN DS boggi där geometrin är omarbetade, och de bakre länkarmarna är byggda för att rensa bort snö. Det som förvånar är hur mjuka stötdämparna är här och det märks främst om man ligger upp och ner med skotern. Då trycker man utan problem ihop den bakre delen med en hand, men vid körning klarar den bra med hopp och knölar. Visst hade man gärna haft lite styvare fjädring för större hopp, men nu är det här en pudermaskin och där känns setupen bra.

Även fast vi varit grymt nöjda med Lynxen direkt från leverans har vi gjort ett par justeringar för att anpassa den lite mer efter tycke och smak. En enkel men ändå stor förändring var att byta till ett CFR styre med deras 4” styrhöjare som sänkte styret ca 2,5 cm mot original. Nu fick man bättre vinkel på armbågarna och man får aningen lättare att styra. Vi kapade också av ändarna på styret och pluggade in ett par 90 graders hooks, nu fick man grymt grepp i sidled också.

Personligen har jag lite svårt att lämna en variator orörd då jag vet hur mycket mer man kan få ut av maskinen med rätt variatorkalibrering. Även denna maskin har fått sig en översyn där vi har bytt till lite styvare fjädrar i både primär och sekundärvariator. Sekundären fick dessutom ett glidlager för att ta bort friktion mellan variator och fjäder då skivorna rör sig under växling. Vikterna är också de justerade med lite mer vikt för att toppvarven ska ligga rätt, vid 7900 har man som mest effekt i Rotax 850 motor.

Med justerade variatorer matade maskinen ännu bättre och backshiften förbättrades den med, väl investerade slantar!

 

 

 

 

 

 

 

Den praktiska packväskan med Linq fästen har hållit extrakläder samt fika torrt och fint även när snön varit som djupast. Enkel att packa i när man är inne och det tar bara sekunder att klicka fast den på tunneln, sen är man redo för en ny dag. Dessutom skönt att man slipper en tung ryggsäck.

Om vi kikar lite på bränsleförbrukningen kan man konstatera att den varit som högst när maskinen var helt ny, och förmodligen skickas det på extra bränsle när motorn är rå. Toppnoteringen låg på 5,14 Liter milen då men har sjunkit ordentligt efter inkörning. Nu har vi inte mätt varje tankning men vi hamnat runt 3,2 Liter milen nästan varje gång vi mäter, och det är en siffra som inte går att klaga på. Allra helst när man tänker vilken kraft det ska till för att dra runt tretumskammarna i pudret.

Vår testmaskin hade ett Shot startsystem monterat som verkligen har underlättat för körningen, det går åt rätt mycket energi till att dra igång en maskin åtskilliga gånger på en fastkörardag. Det har vi sluppit helt med Shot systemet. Efter en halv minuts tomgångskörning är systemet laddat och vi har en skrammelfri el start till förfogande. En helt fantastisk innovation ifrån Brp.

Vi kan sammanfatta långtestet av Lynx Boondocker 3900 DS med att säga att det är inget mindre än en succé ifrån Lynx sida. Det är imponerande att dom kan vara på toppen i ett segment från klippiga bergen.

Ingen har väll missat lössnötestet 2018 här på Sledtrax? Om ni har det, testa gärna vår sökfunktion och skriv lössnötest i sökrutan.

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen