Kontakta oss

Trax impressions

LYNX BOONDOCKER RE 3900 – SYLVASS DRIVSPRÄNGARE FRÅN FINLAND

Man kan inte annat än imponeras! Till 2018 släppte finnarna ett nytt chassi tillsammans med den brutala 850-motorn. Redan där var förväntningarna ganska högt satta inför kommande säsong. Grannarna i öst har än en gång dragit slipstenen och vässat knivarna och det rejält. När modellprogrammet för Lynx 2019 blev officiellt stod det klart att det kryllar av nyheter. Sledtrax gjorde som Sledtrax alltid gör, tog första bästa chans och satte sig i bilen för att få testa maskinerna. Häng med på en sväng bakom spakarna på en av nyheterna. Den glödheta Lynx Boondocker Re 3900!

Helt ny inför 2019 är Re 3900. I fjol fanns bara Ds 3900 och Re 3700 som Boondocker. Re 3900 är “egentligen” en längre Re 3700 fast med en lite smalare framvagn. Istället för en 40 tums framvagn som är justerbar till 42 tum har den fått en 38 tums framvagn justerbar till 40 tum. Vi tror absolut att detta är en efterlängtad nyhet från Lynx. Första tankarna när man sätter sig på Lynx Boondocker Re 3900 är att den känns välbyggd. Kanske inte lättast i klassen, men förstärkt och robust för att tåla lite extra stryk.

Fjädringen skvallrar även om det. Till 2019 kommer Re 3900 Boondocker med en uppsättning nya stötdämpare från KYB. Oj jösses vilka stötdämpare! Här har man satsat ordentligt. Fram är det KYB 36 CR Kashima och i boggien sitter det KYB 46 HLCR Kashima. En minst sagt trevlig nyhet.  Med dessa är det en riktig hoppmaskin i lång förpackning vi har mellan benen. Det går att ladda på ursinnigt i knölar och hopp utan att få den att bottna även i dem värsta motlandningarna. Att droppa med maskinen är en fröjd. Det är en trevlig känsla att kunna förlita sig på grejerna när man är nog nervös inför själva uthoppet från kanten. För den fick allt smaka på ett och annat dropp i Hemavanfjällen.

Ett av uthoppen går inte alls som planerat men blir tyvärr inte förevigat. Ett lite för fegt uthopp gör att maskinen dyker rätt så duktigt. Chauffören av ekipaget, som inte vill avslöja sig, gör en dykning. Lyckligtvis har det drevat på nertill och bildat en “ramp” landningen med framvagnen blir ändå brutal och det syns att nacke och handleder får smaka, likaså stötdämparna fram, som lyckligtvis tar emot smällen riktigt bra.

Efter att vi  lekt av oss med  luftfärder får maskinen prova på led, en ganska välsmiskad och sönderkörd skoterled. Här känns det som att 154 tum och 64 mm kammar kommer att få det svettigt. Med knölar höga som fjälltoppar och djupa dalar tätt inpå är det bara ett läge på tummen för att få flyt på grejerna, stumt! När den mentala spärren släppt och tummen är där den ska på styret dansar maskinen baletten av sig själv. Nu får Paulie Pippolas boggie verkligen bekänna färg. Imponerar, det gör den. Gupp efter gupp sväljer den utan större konstigheter. Enda gången det känns lite bångstyrigt är då kurvorna tätnar. Men med 154 tum i släptåg får man kallt räkna med att maskinen behöver lite mer svängrum. Här kommer även den lite bredare framvagnen till nytta. Med yttersta inställningen på 40 tum åker man riktigt fort i kurvorna, men “svansen” bak vill ändå trycka på framåt.

Bladeskidorna, som Lynxen är utrustad med, har en ganska aggressiv köl. Det kommer väl till nytta nu när det går undan. När man burkar i kurvorna känner man hur greppet är fullständigt och på så vis törs man hålla ner högertummen djupt mot styret.

Den saknar brodern DS bäversvans och kommer sannolikt få det lite tyngre att hasa sig fram i riktigt djup snö. Men å andra sidan går det att montera på ett drag om familjen skulle vilja åka med på en tur. Detta lär inte vara det sista vi ser av Lynx Boondocker RE 3900!

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen