Kontakta oss

Sledtrax testar

LYNX BOONDOCKER RE3900 850 E-TEC HÅRIGT FULLBLOD FRÅN FINLAND CHECKAR IN!

2018 kan vi utan att överdriva kalla för Lynxens år. När Radien presenterades kom lovord från höger och vänster. Amerikanarna var även de avundsjuka på det glödheta lodjuret från urskogarna i norra Finland. Trots att det fullkomligen haglade nyheter från Lynx i fjol fattades en pusselbit i modellprogrammet. En längre klättrare med lägre kammar och en uppsättning riktigt giftiga stötdämpare.

Mitt i mars ryckte Lynx av skynket för 2019 års nyheter och där var den. Lynx Boondocker Re3900, som en blixt från klarblå himmel. Sledtrax var snabba på att lägga beslag på ett exemplar att syna i sömmarna . Följ med på en fartfylld, säsongslång följetong med allt vad det kan erbjuda!

Har man tidigare velat köra en förstärkt Lynx med brutala stötdämpare och lite längre matta från fabrik har det varit Re3700 i 146 tum som stått till tjänst. I nio fall av tio fixar den maskinen det mesta i snön, men mycket vill ha mer. Re3900 är mer, i alla fall sett till längden. Faktum är att längden är det enda som skiljer dem åt, ja förutom siffrorna i namnet då förstås.

I våras när Re3900 visades, delade den boggie med Boondocker 3900 Ds. Men någonstans på vägen har Lynx tänkt om, då den numera har likadan boggie som Re3700.

Re3900 har inte heller ärvt det korta chassit efter Ds modellen utan chassit kommer i full längd. Det har såklart sina fördelar och nackdelar. Största fördelen är möjligheten att montera ett drag, ifall man vill kunna koppla något bakom maskinen. Re3900 är även mer riktad mot leden än broder Ds, och där ger ett längre chassi bättre kylning i slutändan.

Vi tror att 154 tum är en efterlängtad längd på en “Freeride-stukad” Lynx. Nä, tror gör man i kyrkan, vi vet att den är efterlängtad. Det märkte vi på den grymma respons Re3900 fick under presentationen i våras. Långa maskiner är fortfarande långt överrepresenterade i jämförelse med korta. Den enda växlingen som skett på de senaste åren är den hårda trenden mot Freeridemaskiner.

Tidigare år har det varit långa mattor och höga kammar som hägrat. Men kraven har växt och en skoter skall vara mer mångsidig nu än någonsin. Att bara vara ruskigt bra i extrema mängder lössnö, det duger inte. Nu skall dem dessutom tåla hårda tag.

Här passar Lynx Boondocker Re3900 in som handen i handsken. På stötdämparsidan har man laddat på med ett gäng riktiga juveler från KYB. De har även till i år fått sig en omgång med Kashimacoating. Vi ser verkligen fram emot att få ställa in dessa och ge oss iväg i varierande fören, för att hårdtesta. Vi provkörde i fjol två maskiner med Shot och fick lite blandade resultat. Man kunde i år kryssa in vanlig elstart i förordern, men Shot som endast lägger på ett kilo extra på totalvikten är högst intressant. Vi hoppas den skall fungera klanderfritt i vinter.

Lynx går oftast mot strömmen, det vanliga är att banta maskinerna till max. Istället för att tokbanta till det maximala är Lynxen väl tilltagen där det anses behövas. Med förstärkningar lite här och var ska den tåla hård påfrestning. Detta gör att maskinen inte är lättast, men vi tror oss inte behöva göra något åt hållbarheten på denna best.

Rovan är den numera välbeprövade E-tec 850 motorn från Rotax som gett Lynx tillsammans med Ski-doo ett legendariskt gassvar. Minsta lilla pill med högertummen så reagerar motorn på momangen. Det har även våra tidigare upplevelser på långtestare med 850-motorn varit, vi tror inte årets tester kommer att vara något undantag.

Summan av kardemumman är en fruktansvärt potent maskin som fångade Sledtrax intresse. Förväntningarna är som vanligt stora på maskinen. Det kommer att bli intressant att se hur denna fullblodskompromiss kommer att hantera hård guppig led kontra branta backar och mängder utav lössnö. Vinterns alla timmar och mil kommer att ge oss svaren på de frågorna. Håll utkik efter nästa uppdatering!

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen