Kontakta oss

Sledtrax testar

Polaris PRO RMK 850 155″ ansluter till testflottan!

Nu är skotersäsongen 2019 snart här och det är dags för oss att presentera den första långtestaren för i år. Detta är en snöskoter som har förfinats sedan 2016 och till i år har dem inte sparat på krutet. När dem lättade på skynket och visade denna maskin i våras blev vi glatt överraskade.

Skotern i fråga är kungen av klippiga bergen, Polaris Pro RMK 850! I detta välslipade Axys-chassie har polaris nu byggt in deras mest kraftfulla motor någonsin. Något som känns väldigt lovande i denna redan grymt fina och välbalanserade maskin. Kommer den nu att leva upp till våra höga förväntningar och kommer den att hålla i långa loppet? Häng med oss under säsongens hårda tester!

Lössnökörningen är något som fortsätter vara riktigt hett och det är något som bland annat syns på försäljningssiffrorna. Tillverkarna är inte sämre än att de lyssnar på vad vi konsumenter vill ha och just lössnösegmentet är något som det satsas hårt på.

Inför 2019 ser vi många roliga nyheter bland lössnöskotrarna och polaris står för en av de största nyheterna. Deras redan mycket kompetenta Pro RMK har fått en rejäl uppgradering i och med en helt ny motor, Polaris 850 Patriot. En riktigt het maskin som vi inte var sena med att skriva upp på listan av långtestmaskiner.

Polaris har länge haft mycket trygga, konsekventa snöskotrar som vi på Sledtrax uppskattat. Motorerna har varit mycket trevliga och när senaste 800 cfi motorn introducerades fick gassvar en ny definition. Men allt eftersom blev konkurrenterna bättre och bättre, vilket ledde till en viss avsaknad av effekt när man gick emellan maskinerna. Lättheten och rappheten i motorn har det aldrig varit något fel på, men den där extra knuffen har inte funnits.

Till 2019 har polaris rått bot på detta och tagit fram en helt ny motor med samma härliga register men med ett kraftigt påslag av effekt. I samband med nya motorn har dem även passat på att uppgradera kylningen, elsystemet och motorinfästningen, allt för att öka driftsäkerheten.

Det är inte bara en ny motor i samma gamla släde, bland annat en ny framvagn står med på listan av nyheter. Detta efter påtryckningar av oss konsumenter som tyckt att 39” varit i bredaste laget. Den nya Polaris React framvagnen har en justerbar spårvidd från 36” till 38” och detta skall göra det ännu lättare att initiera en manöver. Samtidigt lovar dem att skotern skall vara lika trygg och konsekvent som förut, något som vi fick ett smakprov på under provkörningen i USA.

Skotern kändes väl bekant och inte ett enda spår av ”kanotkänsla” kunde vi hitta. (O)Turligt nog var det riktigt drömföre under hela provkörningsperioden och vi fick därmed inte bedöma hur skotern beter sig vid knepiga snöförhållanden. Därför är det tur att vi nu har en hel vinter på oss att utsätta denna maskin för alla möjliga och omöjliga situationer, för att se hur den kommer att svara.

En annan punkt bland nyheterna är fotstegen som har fått ett lyft och är avrundade i bakkant för att släpa mindre i snön när man kör som djupast. Det ger även mer frigång vid skråkörning och skall därmed hjälpa att ta denna riktigt kompetenta maskin till nya höjder. Detta har dem lyckats med utan att minska längden på fotsteget, vilket gör att du som förare har kvar samma utrymme att dansa på.

Vikten är något som ständigt pressas och Polaris har nu lyckats kapa vikt genom att se över fjädringen. På stötdämparna sitter det en ny fjäder som är gjort av ett annat material än tidigare, som tillåter dem att ha mindre antal fjädervarv – vilket leder till mindre massa. Varje gram räknas och om du som pilot kommer känna av just detta, de är svårt att säga. Många bäckar små leder i detta fall till en maskin med en torrvikt på 185kg och det är något man inte kan missa!

En ny motor som svarar på våra önskningar och mängder av förbättringar på en redan riktigt bra snöskoter, detta låter lovande. Men hur står den sig nu mot konkurrenterna? Har Polaris lyckats med en fullträff? Detta är vi riktigt taggade på att ta reda på och vi hoppas att ni vill följa med oss under resan i vinter.

 

 

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen