En av Sledtrax favoriter för säsongen 2018 år har varit Lynx Boondocker DS 3900. Maskinen som tog oss på magasinet med storm får till 2019 ett syskon vars enda uppgift är att vara lite tuffare, lite hårdare och lite råare. Så hur är då detta finska monster att köra? Häng med, så ska jag ta er på en mahtava matka!
Lynx Boondocker RE 3900 är en helt ny modell och skillnaderna till det yttre gentemot årets DS 3900 är den förlängda tunneln och en bredare framvagn. Detta ska göra maskinen än mer lätthanterlig efter hård ledpiskning och öka kylningen av maskin när den inte är ute i pudret och härjar. Till fjädring har man nästa år gått all in med KYB 36 CR Kashima coated premium dämpare i framvagnen och KYB 46 HLCR PB Kashima coated dämpare i boogie. Detta tillsammans med de förstärkta skenorna ska göra maskinen mer hållbar vid hårdare friåkning och större hopp. Nog om alla likheter, skillnader och nyheter. Nu vill vi ut och testa detta finska kraftpaket hardstyle.
Med ett knapptryck slungas 850 motorn igång och den helgrymma innovationen från BRP SHOT ger verkligen föraren det där ha begäret. Vi väntar någon minut och låter maskin bli varm medan vi knäpper hjälm och fäster nödstoppen. Adrenalinet stiger när tummen pressas mot styret, maskinen morrar till och iväg det bär.
På leden flyger maskinen fram, man känner stor skillnad mot årets 3900DS. Ju mer man pressar den desto snällare upplevs maskinen. Hade man inte vänt på huvudet och sett att man sitter på en skoter med lång tunnel hade man kunna tro att detta var en kort ledpiskare. Att tacka för detta är framvagnen med sin nya bredd, Det välbalanserade Radien-chassit samt de fina dämparna som sitter på. Varje kurva, knöl, bula tas till vara på och känslan av att sitta i ett stridsflygplan är inte långt ifrån. Med denna fart över alla hinder ger det nästan föraren en och annan G kraft.
Ser en liten klippsats in efter leden och tänker att nu får vi möjlighet att testa fjädringen. Tar ett par pudersvängar upp mot ansatsen, maskinen känns bra ute i snön även om det krävs något större ansträngning att bryta ned lodjuret i jämförelse med årets DS 3900. Detta har såklart med bredden på framvagnen att göra. Kommer upp till klippan, Oskar min kollega som står redo för lite action ger tummen upp. Klämmar gasen mot styret och skuttar ut i det fria, landar mjukt och skönt och fjädringen sväljer detta helt utan några som helst problem. Maskin känns dessutom väldigt stabil och balanserad i luften.
Vi växlar förare och Oskar klämmer fullt ut i snön och börjar leka och kasta omkring Lynxen.
Man kan mellan varven höra glädjetjut innanför hjälmen på honom, och allt ser lekande lätt ut. Kameran går för fulla muggar likaså skotern. Ops, ett försök till vändning slutar i en efterlängtad paus och bilden talar sitt tydliga språk, stora mängder av det vita guldet.
Leken fortsätter under någon timma i varierande terräng. Vi båda är riktigt imponerade av hur enkelt maskinen hanteras i de flesta situationer. Den fina gången i motor och drivlina är likaså ett plus i kanten. Maskinen finns i två längder till kommande säsong 3700 samt 3900.
Årets vinnare i Sledtrax stora lössnötest var Lynx Boondocker DS 3900.
Frågan vi ställer oss är: Kan storebror ta över tronen till nästa år!?