Kontakta oss

Trax impressions

LYNX BRUTAL 850 E-TEC – HAR SATT NY STANDARD PÅ CROSSOVER!

Vad kan passa bättre i West Yellowstones utmanande branta terräng med ett snötäcke på flera meters djup, än en maskin med namnet Lynx Brutal 850? En första anblick gav många frågor, tung bredbandare med sportigt yttre, förklädd racermaskin eller helt enkelt en fantastisk djupsnömaskin – vad hade vi framför oss?  Med ett brutalt gassvar bar det i väg med skidorna i luften, att den här hade rejält med klös i både motor och matta rådde inget tvivel om och att det här skulle vara en ”tung bredbandare” fick vi omgående stryka, en riktig busmaskin var första känslan! 

Optimerad motoreffekt och matta

Den här dagen började med 45 minuters ledkörning genom fantastisk natur och på väl preparerade leder, där vi fick möjlighet att känna på maskinens egenskaper som ledmaskin. Vi njöt av ett rejält gassvar från den beprövade 850 cc tvåtakts rotaxmotorn med 165 hk, den luftkylda kylaren med fläkt gjorde dessutom att vi obekymrat kunde hålla fart längs leden utan att fundera så mycket på motortemperaturen. Den 50 cm breda PowderMax-mattan med 60 mm kamhöjd gav ett otroligt bra fäste längs leden och förstärkte den råa effekten motorn gav, armar som raknade och leende som aldrig tog slut vid varje gaspådrag!

Crossover på riktigt

Färden längs leden gick snabbt och komfortabelt, där den väl tilltagna fjädringen och kraftiga stötdämpare jämnar terrängen och gör maskinen stabil. Det ergonomiskt genomtänkta chassit gav god sittställning Brutalens egenskaper som ledmaskin sken tydligt igenom. Väl framme vid djupsnöområdet styrde vi raskt av från leden och nu var det upp till bevis att klara körning i brant och snörik terräng lika bra som den klarade ledkörningen. Det välbalanserade Radien-X-chassit gav ett gott intryck, vår Lynx Xterrain Brutal var lätt att bryta från sida till sida, skråkörningen fungerade också bra och känslan var sportig lössnömaskin, dess vikt var som borttrollad – fram till att det tog stopp i den 3 meter djupa lössnön och då behövdes rejält med muskelkraft för att kunna fortsätta färden. Trots detta upplevde vi maskinen som lättkörd i extrema förhållanden.

Värdefulla funktioner

Under långa dagar ute i skog och mark är motor, variator, chassi och fjädring extremt viktiga för att man ska orka och få glädje av körningen och vi upplevde att Lynx Xterrain Brutal levde upp till våra krav där. Men den lilla guldkanten på skoterturen kan också bero på detaljer, såsom ensitsdynan som upplevdes smal och lätt att förflytta sig på vid lössnökörning, eller elstarten som sitter som standard vilken i våra ögon är en ynnest då man ska starta sin skoter.

Att Brutalen även har Multi-LinQ-platta monterad, om man vill färdas med packutrustning och precis som på storebror Commander finns möjlighet att med enkelt handgrepp montera extradyna, ger bättre förutsättningar om man vill använda den till familjeskoter.

Sammanfattningsvis

Så vad blev då vårt intryck av Lynx Brutal 850? Det är en riktigt brutal maskin, precis som namnet utlovar levererar den på hög nivå, med busighetsfaktor i så väl djupsnökörning som på led, rå motorstyrka och fjädring som räcker och blir över. En riktigt bra cross-over-maskin som man säkert kan finna många användningsområden för, en skoter som ger oss mersmak!

Gillar du kläderna? Titta in KLIM

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR

Läs fler Trax Impressions

Kontakta din lokala LYNX handlare:

LINDROTHS MOTORCENTER

MJM POWERSPORTS

CROSSFIX

KALIX MASKINER

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

E-SON MASKIN

SN MOTORSERVICE

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen