Kontakta oss

Trax impressions

LYNX COMMANDER 900 ACE TURBO

Lynxfabriken i Rovaniemi släppte sin första upplaga av Commander år 2009 och har sedan dess varit en mycket omtalad maskin som definitivt andats mångsidighet. Till kommande säsong har den finjusterats ytterligare för att göra lungorna ännu större på Commandern och låta den andas ännu mer mångsidighet. Följ med när Sledtrax testar storfavoriten LYNX COMMANDER 900 ACE TURBO från Rovaniemi som är här för att stanna även säsong 2020.

För att nå ett bredare användningsområde hittar vi till kommande säsong Radien X-chassit på Commandern där Lynx jobbat fram en väl genomtänkt viktfördelning för att göra maskinen mer lättarbetad i alla tänkbara förhållanden. För att bredda marknaden ytterligare och täcka upp de hålrum som saknats finns Commandern med hela tre valmöjligheter att fylla motorutrymmet med till säsong 2020. Nämligen Rotax 600R, 900 ACE samt 900 ACE Turbo för de som trånar efter lite mer brus i kuggarna.

Utvecklingskurvan för bredbandssegmentet står inte heller still, även den går i en hiskelig fart uppåt och smidighet är något som definitivt står högt upp på finjusteringslistan. Redan på håll ger LYNX COMMANDER 900 ACE TURBO en vink om att de har tightat till denna utgåva och den ger ett smidigare intryck än föregående chassi. Kåporna och hela maskinen upplevs helt enkelt smäckrare.

Ett knapptryck senare startar den potenta 900 ACE Turbo motorn. Vi låter fyrtaktaren gosa till sig en aning innan det är hög tid att ge sig av. En tanke som slår oss är hur ofantligt tyst denna motor mullrar. Vi sadlar tyglarna och intar körställning. Den bjuder på en bekväm förarmiljö och med den digitala mätaren på 4,5” är det enkelt att hålla koll på bland annat motortemp och bränsleförbrukning. Vi greppar växelföraren som ger dig som förare möjlighet att välja växelläge och här hittar vi en ny växellåda med enbart två växlar, låg- och högväxel. Detta för att underlätta samt kunna anpassa vid t.ex. dragning av tung last. Backen finner vi nu mer på RER knappen där växellådan lägger i backen elektroniskt.

Sedan bränner vi iväg längs leden och LYNX COMMANDER 900 ACE TURBO ger ett bra förstaintryck då motorn bjuder på en riktigt trevlig karaktär, en fin gasresons och den skjuter iväg ordentligt när gashantaget pressas lite extra längs leden. Här märks det att det inte snålas med pulver under huven. Vi möts givetvis av ett extremt skönt ljud som bara en fyrtaktsturbo kan leverera, det är nästintill hårresande av ren njutning när ljudet mullret kommer ikapp. Den 50cm breda mattan med en kamhöjd på 44mm ger ett fint grepp längs den packade leden och maskinen upplevs väldigt stabil även vid de lite tvärare kurvtagningarna. Fjädringsmässigt bjuder den till på väldigt fin komfort och sväljer ledens gropiga partier och färden fortsätter utan problem.

Det är inte bara i de renodlade lössnömaskineranas segment som de ser över vikten. Till 2020 har Commandern bantat och är hela 16kg lättare än föregångaren, något som uppmärksammas när det är dags att kliva av leden och låta Commander bekänna färg i lössnön. Den smidighet som den bjuder in till trots en rätt rejäl maskin är något som överraskar oss glatt. Sick-sackandes mellan träden tar den sig fram på ett fint sätt då den kliver upp relativt bra i snön, något som vi får tacka Easy-ride bakfjädringen för då den lättar boggin och förbättrar lössnöegenskaperna.  Maskinen upplevs i det stora hela väldigt hanterbar.

Commandern tillhör segmentet Bredbandscrossover men trots detta är det en oerhört mångsidig maskin och det märks tydligt att det arbetat hårt i Lynxfabriken för att få till de punkter som gör att den andas ännu mer mångsidighet. Vi på Sledtrax är övertygade om att Commander 900 ACE kommer vara en mycket uppskattad maskin. Söker du en maskin för att köra långa distanser, använda den som arbetsmaskin men önskar samtidigt mycket effekt och ett hårresande fyrtaktsljud på det? Då är definitivt Commander 900 ACE Turbo något för dig.

Läs fler TRAX IMPRESSIONS

Kontakta din lokala LYNX handlare

LINDROTHS MOTORCENTER

E-SON

SN MOTORSERVICE

AUTO BLÅ

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen