Kontakta oss

Sledtrax testar

LYNX RANGER 49 ST 900 ACE TURBO – FJÄLLEN & VED

Det har nu blivit många timmar bakom styret på vår långtestmaskin Lynx Ranger 49 ST 900 ACE Turbo, både i skogslandets terräng och i lågfjällsområden med fluffig snö. Nu är det dags att komma ut på riktiga långturer och vi styr kosan till vår fantastiska fjällvärld med ren nöjesåkning, för en långhelg i strålande solsken, under blå himmel med fantastiska vyer. Dessutom kollar vi vad maskinen går för som arbetsmaskin – häng med!

Redo för långtur på fjället

Vår Lynx Ranger 49 ST 900 ACE Turbo har redan upplevts som en bekväm touringmaskin under kortare turer och med det i minnet gav vi oss iväg på en rejäl dagstur från Kvikkjokk, med siktet inställt på Pieskehaure. En sväng på hela 18 mil innan vi beräknades vara åter i baslägret. Då det snöat ymnigt under veckan och lavinvarningar utfärdats tog vi på våra lavinsändare och fyllde vår packlåda med mat, gasolbrännare och stekhäll samt andra nödvändiga tillbehör för en heldag på fjället. Ur säkerhetssynpunkt är det bra med den rymliga packlådan, man behöver inte välja bort extra mat eller kläder, viktigt när fjällvädret så snabbt kan förändras. 

Lastade och klara startade vi vår färd med ledkörning ut mot Tarradalen. Det var ganska kallt, då vi åkte iväg tidigt på morgonen innan solens strålar hunnit börja värma, och då insåg vi nyttan av den stora framrutan. Kanske har det med åldern att göra, men det var trevligt att kunna sitta i skydd mot fartvind och kyla. När vi sedan började färden upp på fjället steg temperaturen till behagligare nivåer och vi fortsatte i ospårad terräng uppe på fjället. Både på leden och på fjället kom Easyride-fjädringen till sin rätt, för med tanke på motorns vikt kändes skotern väldigt lättstyrd, så lätt att man skulle kunna tro att det satt styrservo på den.

Resan mot Pieskehaure fortsätter 

På fjällsluttningarna, där det ofta är skråkörning som gäller, var det så pass hårt packad snö att vi fick välja annan körteknik än brukligt. Här var det enklast med den breda framvagnen att bara köra utan att luta skotern, bekvämt minsann! Kanske är det så med många touringskotrar, men för oss var det nytt och medföljande skoterekipage med betydligt smalare framvagn hade det lite mer besvärligt..

Väl framme i Pieskehaurestugan satt det bra med lunch i solskenet och vi passade på att fundera lite över vår Lynx 49 Ranger ST 900 ACE olika för och nackdelar. Vi var överens om att motorns låga ljudnivå, körställningen, smidigheten, följsamheten och den höga rutans vindskyddande effekt tillsammans bidrog till en mycket positiv körupplevelse. Kanske bidrog den fantastiska utsikten och den underbara vårsolen till att vi inte hittade några minus för stunden. Fast nio mil utan att känna behov av att sträcka på benen säger nog sitt ändå.

Resan mot ett lyckligt slut fortsätter

Mätta och belåtna började vi hemfärden, med en annan rutt i siktet. Med ett leende på läpparna tog vi oss uppför riktigt stora branter, det är rejält med tryck i motorn! Vid den här körningen uppdagades ett mindre problem, snö yr upp på förarens ben samt bakom rutan och lägger sig över mätare och GPS. Kanske beror det på den stora rutan, att det bildas en virvel i luften, kanske på grund av fotstegen/bandtunnelns utformning. Vid körningen blev följden att vi fick stanna och torka av GPS:en ofta för att se var vi skulle, vilket kan vara nog så viktigt vid körning på fjället.

Ytterligare 9 mil senare var vi tillbaka i baslägret och det mindre roliga återstod – att tanka. Men vi kunde konstatera att bränsleförbrukningen inte var farlig, det gick i drygt 10 liter mindre bensin än för medföljande tvåtaktare. När det gäller tankning har vi under hela testperioden lagt märke till ett visst problem, tankhålet är litet och verkar anpassat till tankrör som man sätter på dunken eller pistolmunstycke som sitter på mackarna. Detta leder till att vi ofta överfyller då det är svårt att höra när det är fullt i tanken. En mindre detalj kan tyckas, men ändå värt att nämna. Efter en lång dag på fjället kände vi oss konstigt nog inte särskilt slitna i kroppen, det blev en överraskande bekväm färd på en ändamålsenlig maskin.

Kan man förena nytta och nöje?

Dags för vår Lynx 49 Ranger ST 900 ACE att bekänna färg när det gäller rå styrka, hur klarar den rollen som arbetsmaskin vid veddragning? Denna vår, precis som många andra vårar, stod vinterns ved i skogen och väntade på att huggas ner. Våra vedmarker ligger i platt terräng, utan några stora utmaningar, men vikten av att göra bra spår att dra veden på har vi aldrig underskattat. Ett par dagar innan vi satte i gång att fälla björkarna åkte vi för att packa spår, vi räknade med att nattkylan skulle få dem att frysa så där lagom.

Det var inga som helst problem att dra hem veden på de preparerade spåren och styrka fanns definitivt trots avsaknad av lågväxel. Den 130 hk starka motorn levererade bra, ett extra plus i kanten var också den låga ljudvolymen som gör den till en behaglig maskin att arbeta i närheten av.  Som tidigare nämnts var det ideala förhållanden. Om det varit besvärligare terräng eller underlag antar vi att den ej går att jämföra med storebror Commander vilken med sin bredare matta borde ge bättre fäste och bärighet.

Trots tyngden i vedlasset hade vi styrningen kvar, det fanns ingen känsla av att skotern ville lätta i fronten eller dras omkull i kurvorna, vilket vi ibland upplevt när vi dragit släde med andra maskiner. Easy ride boogien verkar göra sitt jobb med viktfördelningen. De stora tyngderna som blir när man drar ved kan också leda till att variatorn går varm och det i värsta fall slirar på remmen, men vår Lynx 49 Ranger ST 900 ACE visade inga sådana tendenser under arbetsdagen i skogen.

Vid veddragningen är det ett plus i kanten för låsningen på draget, det var lätt att koppla på och av släden. Ytterligare ett plus fick ännu en gång den stora packlådan, där vi med lätthet fick ner både motorsågen med bränsledunk och det alltid lika viktiga fikat!

Nu återstår den bästa tiden, den femte årstiden här i Norrbotten, med soliga dagar på vårisen, körning på töande snö och inte minst lata dagar ute med familjen. På återseende med slutrapport för vår långtest av Lynx Ranger 49 ST 900 ACE Turbo, väl mött i skoterskogen!

Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.

Läs fler Sledtrax Testar

Gillar du kläderna? Titta in KLIM

Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Kontakta din lokala LYNX handlare:

MJM POWERSPORTS

LINDROTHS MOTORCENTER

CROSSFIX

KALIX MASKINER

LJUNGBERGS MOTOR

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

E-SON MASKIN

SN MOTORSERVICE

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen