Tiden går fort när man har roligt och efter intensiv körning med varma kläder, kaffe och färdiga mackor i bagaget är vi är redan en bit in i mars månad, solen visar sig många av dagens timmar och temperaturen för att köra snöskoter börjar vara riktigt behaglig. Vi genomför en enkel serviceåtgärd, sedan är det dags att syna tillbehören vi utrustat vår Lynx Ranger 49 ST 900 ACE Turbo med. Är dem anpassade för vårvinterns alla utflykter?
En enkel serviceåtgärd
Utöver den vanliga inkörningen av en ny skoter, med varierad gas och koll på mattspänning, finns ytterligare en sak att tänka på – kedjespänningen. Den justeringen ska göras vid ca 20 mil på Lynx Ranger 49 ST 900 ACE Turbo, och det har vi kommit ihåg att genomföra. Det var en enkel justering, vi öppnade båda sidokåporna och där vid variatorn fanns justeringsnyckeln, med denna vred vi in kedjesträckaren som sitter på kedjehuset, försiktigt, medurs och utan våld. Det var gjort på ett ögonblick och vi kunde tryggt åka vidare.
Packmöjligheter
På årets Lynx Ranger 49 ST 900 ACE Turbo sitter det en LinQ-platta på lastutrymmet där de förmonterade fästena lätt flyttas till passande lägen, men i vårt fall passade de perfekt till den 90-liter stora LinQ lastbox vi valt som tillbehör. Packboxen är riktigt rymlig, både pelletsbrännare och fika för en dagstur får lätt plats. Boxen är försedd med ett praktiskt lock, som går att använda som en avställningsyta då man öppnat boxen. På översidan av samma lock har vi monterat två LinQ-fästen för att kunna ta med oss den 17-liters LinQ-väskan som vi valt att förvara fiskeredskap i, och förhoppningsvis en massa fisk också. Vi har även valt ett utökat handskfack där vi rymmer mössa, kaffekåsa och en massa andra praktiska saker. På locket till handskfacket har vi monterat GPS-en, en mycket bra plats för den, väl skyddad men ändå mitt i synfältet.
Praktiskt vid körning
Ett extra tillbehör som vi varit mycket nöjda med under den tidiga körperioden, då dagarna varit korta och mörkret kompakt innan skoterfärderna avslutats, är extra LED-helljus. De ger en bra ljusbild och det starka ljuset gör att det blir behagligare att köra i mörker, utöver att man ser träd och andra föremål så gör LED-helljusen att konturerna i snön syns bättre. Det blir lättare att välja väg och mindre risk för obehagliga överraskningar.
Även om Lynx Ranger 49 ST 900 ACE Turbo har mycket bra kylning och man inte behöver oroa sig för varmgång på motorn, så behöver skoterns slides kylning vid körning på hårt underlag, varför isrivare monterades. Isrivare tycker vi är ett måste och man kan tycka att det borde sitta som standard. BRP:s isrivare gör sitt jobb riktigt bra och fungerar dessutom att backa med, så man behöver inte fundera mycket över dessa, bara fälla ner och köra.
Men man åker ju inte hela tiden på preparerad led, även om Lynx Ranger 49 ST 900 ACE Turbo fungerar mycket bra där. Undertecknad vill helst styra dit näsan pekar och bara njuta av böljande landskap och den härliga naturen vi har, av den anledningen valde vi att montera ett bukskydd som skyddar maskinens framvagn lite extra. En investering som kan spara några slantar om det som gömts i snö kommer fram utan tö.
Nu närmar sig helger som vi bara vill koppla av i naturen, fiska lite och kanske packa spår inför vårens veddragning. Väl mött i skoterskogen!
Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.