Kontakta oss

Trax impressions

LYNX RAVE RE 600R – FRÄN LEDPISKARE

Riktigt bra fjädring och motor som inte brukar göra någon besviken, det är så vi har lärt känna Lynx Rave. När vi fick förmånen att testa Lynx Rave RE 600R E-TEC ES under några fantastiska dagar i skoterparadiset West Yellowstone var förväntningarna höga, då det fanns riktigt goda förutsättningar att ge maskinen fritt spelrum på välpreparerade leder.

Härliga dagar på leden

I våra hemtrakter strax söder om polcirkeln, är lederna ofta bra men de går inte på långa vägar att jämföra med skoterlederna i West Yellowstone. Här är lederna breda och välpreparerade, har långa raksträckor som inbjuder till höga farter men också härliga kurvor där man kan trycka på lite extra och här kommer Lynx Rave RE 600 R E-TEC ES till sin rätt. Motorn på endast 600 cc bjöd på positiva överraskningar och gav känslan av att ha större motor än så under motorhuven, då den både var rapp i accelerationen men också gav hög toppfart.

Vi upplevde att Lynx Rave RE 600 R E-TEC ES var riktigt lätt att manövrera och kontrollera både genom kurvorna och i hög fart på raksträckorna, då LFS+ framfjädringen och PPS3 boggiens fjädring, båda med KYB Kashima 46 HLCR-stötdämpare, verkligen gjorde sitt jobb. En annan faktor som påverkar stabiliteten är att man har hela 1097 mm spårvidd samt något smalare och längre BladeXC+ skidor, vilket ger större stödyta och bra grepp mot underlaget.

Lätt att hantera

Lynx Rave RE 600 R E-TEC ES bjöd på rejält rolig ledkörning, där den lydde vår minsta signal och vi kunde sitta avslappnat och arbeta tillsammans med den utan oväntade tvära kast. Körställningen passade oss väldigt bra, det var lätt att förflytta kroppsvikt tack vare den smala konstruktionen i Radien2-chassiet, som också var riktigt väl balanserat. Andra finesser vi hittade på maskinen och som underlättar vid långa dagar på skoterleden, var justerbart bromshandtag, 10,25” lättavläst färgdisplay (som endast finns på maskiner beställda under våren), elstart (även den endast på vårbeställningarna), USB-uttag i handskfacket samt förstås de obligatoriska LinQ-fästena för packväskor.

Effektiva bromsar

De justerbara bromshandagen är en finess, men bromsarna som dessa kontrollerar är förstås livsviktiga på en maskin av denna kaliber, för likaväl som man vill kunna gasa på friskt vill man också kunna göra kontrollerade och snabba inbromsningar. På RE 600 R E-TEC ES sitter 4-kolvsbroms som under vår provkörning levererade såväl precision som bromskraft, en trygghet för föraren. Mattan är en Cobra 381 x 3487 x 41 mm som standard, men den vi provkörde hade Ice Ripper XT dubbad 381 x 3487 x 38 mm matta viken gav ett grymt bra grepp i både acceleration och inbromsning.

Sammanfattningsvis

Så vad blev då vårt intryck av Lynx Rave RE 600 R E-TEC ES? Det är en riktigt rolig maskin, lättkörd men samtidigt rejält busig. Är man ute efter en ledracer kan detta vara ett väldigt bra alternativ!

Försäkra din Snöskoter via LÄNSFÖRSÄKRINGAR

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Gillar ni kläderna? Kika in 509

Läs några fler TRAX IMPRESSIONS

Kontakta din lokala LYNX handlare:

LINDROTHS MOTORCENTER

MJM POWERSPORTS

TRAKTOR & HUSVAGNSSERVICE

CROSSFIX

LJUNGBERGS MOTOR

KALIX MASKINER

OKTAN SVERIGE AB

E-SON MASKIN

SN MOTORSERVICE

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen