West Yellowstone har, precis som förra året, långsträckta leder breda som motorvägar och med en standard vi inte är vana vid här i Skandinavien. Därför passar det otroligt bra att få testa Ski-Doos absolut starkaste svar på led-racer, nämligen Ski-Doo MXZ X-RS 850 Turbo. År efter år kommer de med uppgraderingar och optimerar maskinerna till deras bästa potential. Låt oss ta en djupdykning och se vad Ski-Doo har att erbjuda för modellåret 2025 och testa ett riktigt odjur till ledmaskin.
Långtur på lederna
På flygplatsen i West Yellowstone, där alla modeller står uppställda, får jag äran att sätta mig på Ski-Doo MXZ X-RS 850 Turbo. Något som är extremt häftigt då vi vet att detta är en av de absolut kraftfullaste och snabbaste ledmaskinerna. Vi ger oss iväg på leden och det är bara att hålla i sig, det tar inte lång tid innan leendet under hjälmen kommer då turbons vissling ger en magisk känsla och kraften den levererar ner till mattan är galen. Man känner att maskinen har potential att köra extremt snabbt.
Ny teknologi och optimerad framvagn
Ski-Doo har för år 2025 utvecklat och optimerat geometrin i framvagnen på led-maskinerna. I år ser vi nya A-armar som är böjda och har en plattare vinkel mot spindeln, som också är horisontell, samt nya Pilot RX-skidor. Dessa förändringar gör vår Ski-Doo MXZ X-RS 850 Turbo mer förutsägbar, lättare att hantera och att den sväljer stora hopp och gupp mycket bättre.
Skidorna hjälper också till att förbättra körningen i mer varierande snöförhållanden. Så när det lägger sig några centimeter lössnö på leden har man fortfarande en förutsägbar maskin. Den nya geometrin i framvagnen förändrar inte körkaraktären totalt, Det stabila MXZ chassit känns fortfarande igen men nu med än förbättrad känsla. Du kan ta skarpa kurvor utan oro, då vi nu får bättre marktryck från skidan nere i snön.
Komfortabel långtur med MXZ X-RS
Under vår provkörning i West Yellowstone fanns det inget att klaga på när det gäller komforten. Vi hittar en bekväm dyna som är utformad så att du lätt kan röra dig sidledes, men samtidigt har dynan tillräckligt grepp för att inte glida fram och tillbaka när vi swishar fram i hårda accerelationer längs leden. Det finns uppvärmda handtag med handskydd, något jag inte skulle vilja vara utan. Även ett justerbar bromshandtag som kan justeras efter varje förares preferenser, vilket är ett + i kanten. Displayen har alla instrument och enkla knappar på styret för att navigera genom olika inställningar. Här hittar du också launch-kontrollen, kanske inte ett ämne som ligger under komfort, men värt att nämna då det är otroligt häftigt! Och ger äckligt hårresande accerelationer. Något som är barnsligt kul!
Hur sammanfattar vi då denna ledpiskare?
Ski-Doo MXZ X-RS 850 Turbo är återigen en stor favorit hos oss alla på Sledtrax och som vi alla imponeras grymt mycket av efter lederna. Med de små extra detaljerna kring ergonomi och köregenskaper fortsätter Ski-Doo att vara storslagen i led-segmentet. Elektroniska stötdämpare, turbo under huven, avancerad display, water injection-system för turbon och en ännu längre lista med finesser och detaljer. Vi lyfter på hatten och rekommenderar varmt detta odjur till alla som är extra förtjusta i fart och spänning.