Kontakta oss

Sledtrax testar

LYNX SHREDDER 850 TURBO R SLUTRAPPORT

2023 var verkligen ett spännande år för Lynx. Våren 2022 Släpptes Radien 2 plattformen med en hel radda uppdateringar. Äntligen fanns även turbo tillgängligt till tvåtaktare för alla Lynxfantaster. Sledtrax hakade på direkt då Shredder helt klart var en av de hetaste modellerna inför säsongen, och beställde en till testflottan. Nu är säsongen passé och vi ska summera denna best, häng med!

Leverans

BRP brukar vara tidiga med att leverera maskiner men denna gången fick vi vänta länge i BRP-mått mätt. Skotern kom i mellandagarna. Denna gång var det absolut inget problem för det fanns knappt någon snö att tillgå. Vintern ville verkligen inte ta fart. Men som alla vet, väntar man på något gott vill man helst ha det direkt, och givetvis vart vi överlyckliga när Ulf på Traktor och Husvagnsservice ringde och sa att ett lite sent hårt paket hade anlänt.

Första milen 

Skotern gick lite halvlurvigt det allra första milen, men fort började den bättra sig. Dock så kändes inkörningsprogrammet extremt segt och långt. Som tidigare nämnt var snötillgången begränsad. Detta gjorde att vi tog det extra försiktigt, vilket resulterade i en rekordlång inkörningsperiod, kändes det som i alla fall. När motorn väl var inkörd fanns där hästar i överflöd. I vissa lägen så pass att motorn övervarvade och klippte tändningen.

Men nu började det även hända grejer på riktigt ute i djupsnön. Motorn med sina 180 hästar tvekade aldrig. Inte ens i den blötaste av all blötsnö tvivlade den. En enormt häftig känsla att det bara matar på trots att föret är enormt tungt.

Förbrukning?

Här kan man väl säga som så, att han som har många hästar behöver mycket hö. Det går att köra snålt med en Shredder 850 Turbo R om man vill, men det vill man ju inte. Snittet för säsongen är betydligt högre än på de tidigare 850 e-tec jag ägt och då är inte körmönstret så himla olikt sig, snarare har man blivit mer rädd av sig och hållit igen. Som mest har jag lyckats spola i den fem liter milen på en körning. Men kör man försiktigt går det att krypa ner ganska långt under två liter. Men det är med lättare pulkdragning.

Utrustning

När vi bockade i utrustning på Shreddern valde vi mattan med lite lägre kammar, närmare bestämt 63.5 mm. Den har fungerat utmärkt. Greppet är riktigt bra i lössnön, dock inte som en tretumsmatta men fullt tillräckligt för att klättra i riktigt brant terräng. Fördelarna kommer när föret hårdnar. Fästet är brutalt, men en sak som verkligen överraskar är hållbarheten. Trots 110 mil på mätaren så ser mattan ut som ny. Men det kanske skvallrar mer om chauffören bakom styret. Vi gjorde inga större ingrepp denna gång. Allt har lirat kanon från fabrik så en bakbåge monterade vi samt bukskydd.

Pulkdragare 

När säsongen för familjeutflykter blev aktuellt så kom dragbågen väl till användning. Den som följt med under säsongen kanske läst att detta är en fantastisk maskin att haka pulka efter. För det finns ingen stopp. Med turbons kraft är pulkan knappt märkbar. Vi har inte heller haft några större problem med att hålla tempen nere trots en eftersläpande pulka.

Förbättringspotential 

Är det något som kunde göras annorlunda är det att dra ned på det långa inkörningsprogrammet. Det tycker undertecknad var riktigt segt. Vikterna har även dessa varit lite väl lätta och övervarv har uppstått i vissa situationer. Men annars har den verkligen fungerat smärtfritt. Remmen ser ut som ny, här verkar BRP ha lyckats med sina förändringar med bland annat fler motorfästen.

Sammanfattningsvis 

Säsongen har som sagt varit mer eller mindre katastrofal snömässigt runt Arvidsjaur. Men maskinen har verkligen levererat. En best med otrolig fjädring och än grymmare motor har verkligen förgyllt all vinterns körning. Jämför man Radien 1 med den nya Radien 2 är det verkligen en stor skillnad mellan maskinerna. Balansen, fjädringen och att den blivit markant mycket lättare är helt klart en vinnande kombo. Om någon undrar om vi kan rekommendera en Shredder? Så är JA!! det absoluta svaret. För det är verkligen en schweizisk armékniv och briljerar i de flesta lägen. 

Läs fler Sledtrax Testar

Gillar du kläderna? Titta in KLIM

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Kontakta din lokala LYNX handlare:

MJM POWERSPORTS

CROSSFIX

LINDROTHS MOTORCENTER

KALIX MASKINER

LJUNGBERGS MOTOR

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

E-SON MASKIN

SN MOTORSERVICE

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen