Kontakta oss

Sledtrax testar

ARCTIC CAT MOUNTAIN CAT MED ATAC – SLUTRAPPORT 

Så var det även dags att summera säsongen för våran Arctic Cat Mountain Cat med Atac! Frågor, funderingar, spänning och förväntan inledde denna säsong och nu med nya erfarenheter, kunskaper och ett visst vemod avslutar vi den. Innan maskinen hade fått sina första mil på mätaren var förväntningarna en driftsäker, lekfull och välbyggd maskin. Så vad säger vi om de orden nu efter en vinter tillsammans?

Alla nya erfarenheter

Det var såklart extra speciellt och spännande att få åka ut på de första turerna med den nya maskinen, 146″, kort tunnel, monorail, Atac fjädring. Ja det fanns mycket nytt på listan för denna förare. Med oss i vinter har vi alltså haft den lekfulla maskinen Arctic Cat Mountain Cat Alpha One med Atac i 146″ utförande. Det som sticker ut på Arcticen är bland annat monorailen och just på denna modell även den långa tunnelkylaren och den elstyrda fjädringen- Atac. En av de häftigaste utrustningen som finns på denna maskin är såklart just detta, adjustable on the fly suspension. Dessa FOX FLOAT 3 iQS med elstyrning borde alla maskiner ha! Jag har verkligen fått känna på fördelen med en bra dämparsetup och möjligheten att kunna ändra på karaktären för att passa förhållandena som råder just för stunden med ett knapptryck är verkligen en lyx. Det gör att körningen blir både enklare och roligare, det ger möjlighet att maskinen får prestera utefter bästa möjliga förutsättningar. Som ex när vi klättrat lite brantare och 146an gärna vill resa men med ett klick till “firm” så flyter boggien upp och skidorna trycks ner betydligt mer.

Kort maskin = mer fun factor? 

Just detta med en kort maskin var ju också något nytt för mig. Mina förväntningar var att jag skulle utmanas mer som förare samt att jag trodde en kortare maskin kunde ge mer fun factor under hela säsongen. Fick jag ångra valet av kort maskin? Absolut inte! Visst finns de dagar jag svurit och fått kämpa på tills svetten sprutat men aldrig att jag ångrat valet av en kortare maskin. Varför ska man ha en kortare maskin då? Enligt mig blir det väldigt lekfullt och med det menar jag att maskinen känns lätt att få dit jag vill, det går fort att ändra riktning både höger, vänster, upp och ner. Även monorailen hjälper till att ge denna lekfullhet och smidighet. Monorailen har blivit en ny erfarenhet denna säsong och jag har trivts riktigt bra med den funktionen vilket ni som läst redan fått ta del av flertalet gånger.  Nackdelar med monorailen då? Jag tycker den kan upplevas vinglig vid lägre hastighet både i terrängen och på leden om det är hårt under med mindre mängd mjukare snö ovanpå. Tänk er lite som att cykla långsamt, ganska ostadigt men så fort du får upp lite hastighet känns det stabilare.

Den vassa kombon

Många tillverkare har kommit med 850cc men trots att denna c-tec2 “endast” är 800cc i så upplever jag motorn tillsammans med adapt variatorn riktigt vass, rapp och stark. Den svarar fort på gasen och alla hästkrafter springer ut i mattan som biter ett fast grepp i snön och tar oss iväg med kraft. Något vi gillar mindre på denna maskin som vi tidigare nämnt är fotstegen och dynan. Men vi ser redan en hel del förbättringar tills nästa år när vi tittar på den nya plattformen Catalyst! Fotstegen har uppdaterats med generöst snögenomsläpp och gjorda i kompositmaterial, även dynan är mindre och smäckrare samt avsmalnad fram mot tanken vilket gör körningen mycket smidigare.

Små problemområden med stor frustration

Arctic Cat har i flera år använt sig av acenderplattformen så att småsaker som is och snö bakom start/back knappen gjort att det inte gått att starta samt att nödstoppen krånglat känns inte 2023.. Kanske man har lite mer överseende att en helt ny modell kan ha småfel men denna maskin förväntade vi oss vara felfri från såna småsaker som i sammanhanget är petitesser mer som stör otroligt mycket. I övrigt fick vi som tidigare nämnt problem med apvn en helg men det problemet blev snabbt ett minne blott efter ett besök på Erlas motor. Om man skulle jämföra med andra maskiner som haft betydligt större problem så är vi riktigt nöjda med hållbarheten och hur driftsäker Arctic Caten varit denna säsong.

Tillbehören som levererat

De extra tillbehör som vi monterade på maskinen har fungerat som sig bör! Förvaringsväskor till tunnel och ruta som gjort att vi fått med extra kläder och utrustning samt andra nödvändigheter. Vi kan dock tillägga en liten detalj att vi märkt hur dragkedjan till tunnelväska blivit trög att öppna när det blivit frost eller is på den, dragkedjan blir stel och löparen går trögt. Förstärkningen till boggieskenan från Madparts har gjort sitt jobb galant och hållt skenan rak och fin precis som den extra skyddande frontbågen gjort sitt med att skydda fronten från mindre trädkramar under säsongens gång. Dekalkittet från Swetown sitter fast bra och inga sprickor eller skavanker vad ögat kan se.

Det var allt för denna gång! 

En säsong går fort för oss skoterentusiaster men det är väl som man säger att tiden går fort när man har roligt, och roligt har vi verkligen haft! Så med glädje kan vi säga att Arctic Cat Mountain Cat med Atac levde upp till förväntningarna och mer därtill. Jag hade med nöje kunnat fortsätta en säsong till och se var maskinen kunnat ta mig nu när vi spenderat en säsong tillsammans. Men jag får faktiskt ta och tacka Arctic caten och Er för att ni hängt med denna säsong och jag hoppas ni vill följa med mig nästa vinter när jag tar mig an nya utmaningar på en ny maskin, vilken tror ni det blir? Men innan vi börjar längta efter snön igen ska vi ha en riktigt rolig sommar som även ni ska få hänga med på, stay tuned!

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Läs några Sledtrax testar

Kontakta din lokala Arctic Cat handlare:

YNGVESSON MASKIN

EFFEKT POWERSTORE

Läs mer på Arctic Cat

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen