Sledtrax testar
LYNX SHREDDER RE 3900 850 TURBO – SHREDDERN HAR FÅTT BJUDA UPP PÅ DANS!
I de djupa skogarna runt Arvidsjaur har vi fått vänta länge på det vita guldet. Men en stund in i februari var det äntligen dags att få testa vad Lynx Shredder RE 850 e-tec turbo R går för. Termometern låg på stadiga minus 5 och solen orkade sig mellan molnen emellanåt. Häng med!
Vid första draget hoppar motorn i gång. Ganska imponerande att slippa dra sig halvt fördärvad för att få maskinen att starta. Ett ordentligt drag och e-tecsnurran spinner som ett lokomotiv. Motorn är kall och procenten på inkörningsprogrammet har räknat ner till 14%. Det märks tydligt att inkörningen håller på att släppa. Motorn är rappare, starkare och den spyr inte längre ut lika mycket svartrök i avgaserna.
Inkörningsprogrammet ändlöst?
Dock vill jag passa på att kasta en liten känga till BRP redan här. Inkörningsprogrammet är absolut i längsta laget. Eftersom undertecknad blivit gubbe och inte gasar på som förr tar inkörningen betydligt längre tid. Det är nämligen ett visst antal liter som skall passera motorn för att inkörningen skall släppa. Ett visst antal motortimmar hade varit att föredra?
Uppladdning inför action med Lynx Shredder
Efter att jag och min vapendragare suttit och intagit morgonkaffet har skotern hunnit bli varm och det är dags för avfärd. Visslandet från turbon hörs tydligt när den får jobba. Det är både ett läckert ljud och inbringar en hel del pepp till piloten.
Nu kör vi!
Vi söker oss i ”baklandet” dit solen inte når under vinterns mörkaste månader. Här ligger snön krispigt fluffig och bara väntar på skoterfantaster. Vi tar sikte på en brant backe. Jag tar kommando med turbon och ger det en chans, som skjuten ur en kanon börjar klättrandet. ”Testarbacken” är orörd, jag kommer in med bra ladd men en vinddriva gör att jag tappar nära all fart. Vanligtvis innebär det en snabb 180 graders manöver och påbörjad färd neröver. Men här finns det pulver för att fortsätta.
Mellanregistret på turbon är nämligen något helt annat än undertecknad är van på en vanlig sugmotor. Likt blixten har motorn åter fått all sin kraft och resan upp för kan fortsätta. Tankarna som gått tidigare om vad fan ska jag ha turbo till är som bortblåsta. Detta är något helt annat och galet kul! Den verkligen krossar vid brant skogskörning där omtag i lite högre farter blir ett faktum. Den tappar noll och inget, utan matar på som det inte fanns någon morgondag.
Ledräcer
Efter turen på dryga fem mil så har inkörningen släppt och nu flåsar motorn för fulla muggar. Tyvärr vill inte vintern stanna och plusgrader i veckorna två har gjort föret till allt annat än klättervänligt. Vi har istället fått testa vad fjädringen går för. En 154” lång maskin är allt annat än optimalt vid tight kurvtagning. Men när gupp hopar sig så kommer verkligen racegenerna fram. Lynx Re Shredder gör inte bort sig bland hopp och gupp. Fjädringen sväljer verkligen allt och lite mer än vad undertecknad vågar utsätta den för. Den är rätt imponerande. Ena stunden klättrar den i brant djup snö för att i andra sekunden svälja gupp som ingenting.
En liten jämförelse ger vi oss på
Alla som läst Sledtrax de senaste åren kanske minns att undertecknad rattat en 2019 Lynx Boondocker Re 850-Etec 154” lång. Den absolut största skillnaden mellan dessa två är vikt och balansen. Med Shreddern behöver man inte alls jobba lika mycket för att få med sig den. Jag upplever även att skråkörning verkligen har förbättrats med radien 2 chassit. Sen kanske det är fusk att jämför en N/A mot en Turbo. Men motorn går som kulor och krut. Kraften är häpnadsväckande och måste givetvis upplevas i en brant backe där motorn får jobba!
Fortsättning följer
Vintern snurrar på i rekordfart och nu stundar även familjeliv med skotern. Nästa uppdatering kommer avhandla hur denna fullblodsräcer även fungerar som pulkdragare och mycket mer. Så håll utkik efter nästa uppdatering, Hejs!
Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.
Gillar du kläderna? Titta in KLIM
Läs fler Sledtrax Testar
Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR
Försäkra din Snöskoter via SVEDEA